Smart Shopping - czyli Polak na mądrych zakupach


Polacy dobrze sytuowani i wykształceni wiedzą jak oszczędzać na
zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków. To
wnioski płynące z najnowszych badań przeprowadzonych przez ośrodek
badawczy Pentor Research International. Sprytne zakupy, tzw. "Smart
Shopping", czyli umiejętność korzystania z okazji na zakup dobrej
jakości produktów w okazyjnych cenach zapoczątkowano w Stanach
Zjednoczonych.

12.10.2007 08:00

"Smart Shopping" czyli idea tzw. "sprytnych zakupów" znana jest od lat na całym świecie. W Polsce, już czterech na dziesięciu Polaków stosuje wybrane sposoby na oszczędzanie podczas zakupów.

Wbrew pozorom, w wyścigu o najtańsze i jednocześnie wysokiej jakości produkty wygrywają bardziej zamożni i wykształceni Polacy. Osoby mniej wykształcone mają problemy z analizą i porównaniem dostępnych na rynku ofert przez co zwykle wybierają produkty tanie, ale niższej jakości lub rezygnują z zakupów.

Najsprytniejszymi osobami robiącymi zakupy najwyższej jakości produktów w najniższej cenie okazują się kobiety do czterdziestego roku życia. W chwili przeprowadzania badania 19 proc. mężczyzn i 26 proc. kobiet miało na sobie rzeczy kupione okazyjnie.

Do najsprytniejszych konsumentów należą mieszkańcy województwa mazowieckiego (głównie Warszawa), śląskiego (Sosnowiec i Katowice) oraz pomorskiego (Trójmiasto, głównie Gdańsk). To miejsca, w których istnieją najlepsze oferty dla tzw. "Smart Shopperów". Duży wpływ na propagowanie idei sprytnych zakupów miało powstanie w tych regionach Polski centrów wyprzedażowych - tzw. outletów, które od momentu powstania odwiedził już co trzeci Polak.

- Jak widać w Polsce można kupować tanio, nie oszczędzając jednocześnie na jakości. To przecież jest dopiero prawdziwa oszczędność! Kupując niedrogo produkty nietrwałe, musimy wymieniać je częściej, więc oszczędzamy tylko pozornie. Wyniki badania Pentoru pokazują, że na kształtowanie się świadomości i zwyczajów zakupowych Polaków duży wpływ mają funkcjonujące od kilku lat w Polsce centra outletowe. To one są esencją "Smart Shoppingu" - udostępniają dobrej jakości asortyment po cenach niższych od 30% - 70% od tych samych produktów w innych sklepach - mówi Katarzyna Czapran, marketing manager Fashion House Outlet Centre.

Z badania wynika, iż osoby posiadające wyższe niż przeciętne dochody, są bardziej nastawione na poszukiwanie oszczędności przy zakupach odzieży i obuwia. Dobrze zarabiający stanowią jednocześnie najszerszą grupę klientów odwiedzających centra outletowe. Zdecydowanie rzadziej niż to się zdarza ogółowi Polaków stosują oni strategię ograniczania zakupów, częściej natomiast korzystają z okazji, promocji, rabatów.

Badanie przeprowadzone zostało w czerwcu 2007 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie (1015 osób) i próbie klientów outletów Fashion House w Warszawie, Sosnowcu i Gdańsku.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)