Słowacja: będziemy największym producentem aut na świecie
Słowacja będzie za trzy lata największym, w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, producentem aut na świecie - tak brzmią pierwsze komentarze słowackich mediów po decyzji koreańskiego koncernu Hyundai/Kia o wybudowaniu w tym kraju fabryki samochodów.
Hyundai Motor Co. poinformował we wtorek, iż zainwestuje na Słowacji 700 mln euro w swoją pierwszą w Europie fabrykę samochodów. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku pod słowacką Żyliną. Pierwsze samochody marki Kia mają opuścić taśmę produkcyjną pod koniec 2006 roku.
Od 2007 roku Hyundai będzie produkować na Słowacji 200 tysięcy samochodów marki Kia rocznie. Od 2006 roku fabrykę PSA w Trnawie będzie opuszczać 300 tysięcy citroenów i peugeotów. Wraz z 300 tysiącami volkswagenów z fabryki pod Bratysławą i 200 tysiącami roverów z Koszyc Słowacja znajdzie się w pierwszej światowej dziesiątce producentów samochodów, a w przeliczeniu na mieszkańca (w Słowacji mieszka 5,4 mln osób) zajmie miejsce pierwsze - podkreślają media.
Przed dwoma laty Francuzi z koncernu PSA Peugeot Citroen wybrali na siedzibę swej nowej fabryki Słowację, a nie Polskę, gdyż wzięli pod uwagę lepszy stan dróg na Słowacji. Teraz historia powtórzyła się - zgodnie twierdzą słowaccy dziennikarze.
Słowackie media cytują poniedziałkową wypowiedź wicepremiera Jerzego Hausnera, który przyznał, że w podwrocławskich Kobierzycach, które Warszawa proponowała jako miejsce inwestycji, nie ma nawet bocznicy kolejowej i że "Polska będzie przegrywać kolejne starania o kapitał zagraniczny z powodu słabej infrastruktury".
Po decyzji Koreańczyków, w Żylinie zapanowała wielka radość. Dzięki tej inwestycji, która będzie zrealizowana na przedmieściach tego wojewódzkiego miasta, oddalonego 50 km od granic z Polską, pracę przy produkcji samochodów marki Kia znajdzie 2400 osób, a kolejne kilka tysięcy w firmach dostarczających części samochodowe.
Minister finansów Ivan Miklosz potwierdził, iż słowacki rząd zabezpieczy środki na dokończenie w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat 40-kilometrowego odcinka, dzięki któremu autostrada połączy Żylinę z oddaloną o 200 km Bratysławą. Zmodernizowane zostaną także lotnisko i terminal kolejowy w Żylinie.
Od poniedziałku, gdy coraz więcej źródeł informowało o zwycięstwie Słowacji w walce o jedną z największych inwestycji w środkowej Europie, umocniła się słowacka korona. Za euro płacono w Bratysławie tego dnia 40,46 korony.