RegionalneŚląskŚląskie. Stacja wąskotorówki nabrała blasku

Śląskie. Stacja wąskotorówki nabrała blasku

Stacja kolejki wąskotorowej w Rudach Raciborskich za 1,8 mln złotych przeszła metamorfozę i wyjeżdża na szerokie tory. To jedna z perełek Szlaku Zabytków Techniki.

W ramach prac wyremontowano m.in. budynki wagonowni i lokomotywowni.
W ramach prac wyremontowano m.in. budynki wagonowni i lokomotywowni.
Źródło zdjęć: © Samorząd Województwa Śląskiego | slaskie.pl

06.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kolej wąskotorowa w Rudach Raciborskich to jedno z najatrakcyjniejszych miejsc na śląskim Szlaku Zabytków Techniki. W sezonie skorzystało z niej 30 tysięcy osób.

- Cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród turystów, dla których przejażdżka trasą wąskotorówki to nie lada gratka. Przywracanie blasku takim miejscom to jeden z naszych priorytetów - przekonuje marszałek Jakub Chełstowski.

W ramach prac wyremontowano budynki wagonowni i lokomotywowni - naprawiono dachy i elewacje. Wewnątrz odnowiono posadzki, ściany i sufity, wymieniono instalację elektryczną. Gruntowny remont przeprowadzono także w budynku magazynowo-garażowym. Zmodernizowano także budynek stacji Rudy. W niedalekiej przyszłości obiekty będą pełniły funkcję edukacyjną.

- Kolejka od kilku lat przeżywa swój renesans. Kolejnym etapem będą elektroniczne mappingi i przewodniki dla turystów. Pojawi się między innymi symulator jazdy lokomotywą, co będzie niewątpliwie dużą gratką dla turystów – podkreśla Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej.

Kiedyś kolejką można było dojechać przez Racibórz aż do Gliwic. – Chcielibyśmy docelowo rewitalizować dawne odcinki. Taka trasa byłaby kręgosłupem turystycznym regionu, podróżą szlakiem lokalnych atrakcji. Racibórz ma Zamek Piastowski, arboretum, Bramy Morawskie, gmina Nędza słynie z miejsc wypoczynkowych, dużą popularnością cieszy się Zalew Rybnicki, a w Rudach mamy Opactwo Cystersów – wylicza Paweł Macha.

Modernizacja infrastruktury kosztowała 1,8 mln zł, z czego ponad milion to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Komentarze (2)