Śląsk. Czasem wystarczy rozmowa. Bytomski Telefon Seniora spełnia swoją rolę
Od września ubiegłego roku Bytom bierze udział w innowacyjnym projekcie "Halo Aktywni60+", w którym seniorzy-wolontariusze niosą telefoniczną pomoc innym seniorom.
09.01.2021 | aktual.: 03.03.2022 04:24
W projekcie biorą udział trzy polskie miasta: Bytom, Rybnik i Wałbrzych. Bytomski Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miejskiego w Bytomiu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa.
Bytomski Telefon Seniora stanowi element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego "Halo Aktywni 60+". Opiewa na prawie 850 tys. zł. Będzie działał co najmniej do 2023 r., od 1 czerwca 2021 roku koordynację projektu przejmie Miasto Bytom.
- To nowatorski, pilotażowy projekt w Polsce, a wzorowaliśmy się na centrum telefonicznym prowadzonym przez seniorów w łotewskiej Rydze. Tamten projekt funkcjonuje od 2015 roku i okazał się sukcesem, podobnie jest w Bytomiu – zapewnia Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego.
Starsi mieszkańcy Bytomia chętnie dzwonią pod numer 32 784 78 48, pod którym mogą zasięgnąć porady, pomocy, jak również porozmawiać na różne tematy z seniorami-wolontariuszami, którzy dyżurują od poniedziałku do środy w godzinach od 10.00 do 14.00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacje, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.
Śląsk. Bytomski Telefon Seniora. Pomoc w zrobieniu zakupów, porada prawna
- Wolontariusze bardzo chętnie wykonują swoją pracę. Mamy już rozpisany cały grafik dyżurów na styczeń oraz luty. W listopadzie był okres podczas którego telefonów było mniej, dlatego zdecydowaliśmy się na akcję reklamową. Zostało rozdanych 10 tysięcy ulotek, informujących o Bytomskim Telefonie Seniora. Akcja przyniosła skutek, bo starsze osoby zaczęły dzwonić częściej – tłumaczy Bieńkowska.
- Najwięcej telefonów było we wrześniu i grudniu. W tym pierwszym miesiącu przeprowadzono 41 rozmów. Seniorzy dzwonią w różnych sprawach, jedni proszą o pomoc w zrobieniu zakupów, inni chcą uzyskać informacje dotyczące wydarzeń związanych z miastem, czy też pomocy prawnej. W czasie pandemii jednak sporo osób wybiera ten numer, bo chce po prostu porozmawiać – podkreśla Ewelina Romuzga, która jest również koordynatorką projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego.