Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki

25 maja uczestnicy programu "Ślady przeszłości" z całej Polski spotkają się w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Uczniowie zaprezentują prace plastyczne, zdjęcia, kroniki, plakaty, prezentacje multimedialne i filmy video, które powstały podczas realizacji programu.

Jak można adoptować zabytek? - takie pytania zadawali zaskoczeni rodzice swym dzieciom, uczniom kilkudziesięciu szkół w całej Polsce , którzy postanowili wziąć udział w programie "Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki". Program zapoczątkowały dwie instytucje: Instytut Dziedzictwa Narodowego oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Program umożliwia poznawanie przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjów historii swego kraju w jej wymiarze lokalnym. Poszukują oni śladów przeszłości w swoim najbliższym otoczeniu, a następnie ustalają szczegóły dotyczące ich powstania oraz późniejszych losów. Tak poznawana historia oddziaływuje na wyobraźnię o wiele silniej, niż najlepiej przeprowadzony wykład.

W ten sposób uczniowie z Kołobrzegu dowiedzieli się, że zapuszczony szpaler drzew w pobliżu centrum miasta - dziś miejsce wieczornych spotkań amatorów mocnych trunków, to dawna aleja parkowa zwana bindażem, przed laty najelegantsze miejsce w mieście. Niektóre zabytki odkryte przez uczniów opowiadają o skomplikowanej historii ziem, które znalazły się w powojennych granicach Polski i nieobecnych współmieszkańcach: Niemcach, Ukraińcach, Żydach. Tak stało się w na przykład Sawinie w okolicach Chełma, gdzie uczniowie zajęli się aż czterema zabytkami, które przypominają o wielokulturowej tradycji tej przygranicznej miejscowości. Zaadoptowali cmentarz żydowski, pozostałości cerkwi prawosławnej i unickiej oraz budynek dawnego przytułku dla ubogich przy kościele.

Program zaczyna się od wyboru zabytku i symbolicznego "adoptowania" go przez młodych ludzi. Ponieważ niektóre z obiektów mogą wymagać prac konserwatorskich i porządkowych, tym ważniejsze jest wsparcie ze strony lokalnych samorządów, instytucji kultury i mediów.

Rezultatem programu są aktywne działania podejmowane przez młodzież na rzecz społeczności lokalnej. Uczniowie przygotowują stronę internetową, folder miasteczka, wystawę, opracowują przewodnik, opis historii zabytku i projekty jego zagospodarowania, tak by zaczął funkcjonować w świadomości lokalnej. (aka)

Wybrane dla Ciebie

"Rosja nie ma potencjału". Dowódca estońskiej armii o manewrach
"Rosja nie ma potencjału". Dowódca estońskiej armii o manewrach
Trump zwiększa presję na Rosję. Wzywa UE do nałożenia ceł
Trump zwiększa presję na Rosję. Wzywa UE do nałożenia ceł
Katar zapowiada odwet? Padły oskarżenia o sabotaż
Katar zapowiada odwet? Padły oskarżenia o sabotaż
Zmasowany ostrzał Ukrainy. Polska poderwała myśliwce
Zmasowany ostrzał Ukrainy. Polska poderwała myśliwce
"Niefortunny incydent". Trump reaguje na atak Izraela
"Niefortunny incydent". Trump reaguje na atak Izraela
UE potępia atak Izraela w Katarze. "Złamanie prawa międzynarodowego"
UE potępia atak Izraela w Katarze. "Złamanie prawa międzynarodowego"
Łódź z Gretą Thunberg celem ataku? Na pokładzie pomoc dla Gazy
Łódź z Gretą Thunberg celem ataku? Na pokładzie pomoc dla Gazy
Rosyjska gospodarka na krawędzi. Nowe dane ujawniają kryzys
Rosyjska gospodarka na krawędzi. Nowe dane ujawniają kryzys
Wyniki Lotto 09.09.2025 – losowania Eurojackpot, Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 09.09.2025 – losowania Eurojackpot, Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Premier krytykuje prezydenta za słowa w Helsinkach
Premier krytykuje prezydenta za słowa w Helsinkach
Sikorski odpowiedział Przydaczowi. "On jeszcze miał mleczaki"
Sikorski odpowiedział Przydaczowi. "On jeszcze miał mleczaki"
Katar: nie zostaliśmy uprzedzeni o izraelskim ataku na Dohę
Katar: nie zostaliśmy uprzedzeni o izraelskim ataku na Dohę