Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki

25 maja uczestnicy programu "Ślady przeszłości" z całej Polski spotkają się w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Uczniowie zaprezentują prace plastyczne, zdjęcia, kroniki, plakaty, prezentacje multimedialne i filmy video, które powstały podczas realizacji programu.

Jak można adoptować zabytek? - takie pytania zadawali zaskoczeni rodzice swym dzieciom, uczniom kilkudziesięciu szkół w całej Polsce , którzy postanowili wziąć udział w programie "Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki". Program zapoczątkowały dwie instytucje: Instytut Dziedzictwa Narodowego oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Program umożliwia poznawanie przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjów historii swego kraju w jej wymiarze lokalnym. Poszukują oni śladów przeszłości w swoim najbliższym otoczeniu, a następnie ustalają szczegóły dotyczące ich powstania oraz późniejszych losów. Tak poznawana historia oddziaływuje na wyobraźnię o wiele silniej, niż najlepiej przeprowadzony wykład.

W ten sposób uczniowie z Kołobrzegu dowiedzieli się, że zapuszczony szpaler drzew w pobliżu centrum miasta - dziś miejsce wieczornych spotkań amatorów mocnych trunków, to dawna aleja parkowa zwana bindażem, przed laty najelegantsze miejsce w mieście. Niektóre zabytki odkryte przez uczniów opowiadają o skomplikowanej historii ziem, które znalazły się w powojennych granicach Polski i nieobecnych współmieszkańcach: Niemcach, Ukraińcach, Żydach. Tak stało się w na przykład Sawinie w okolicach Chełma, gdzie uczniowie zajęli się aż czterema zabytkami, które przypominają o wielokulturowej tradycji tej przygranicznej miejscowości. Zaadoptowali cmentarz żydowski, pozostałości cerkwi prawosławnej i unickiej oraz budynek dawnego przytułku dla ubogich przy kościele.

Program zaczyna się od wyboru zabytku i symbolicznego "adoptowania" go przez młodych ludzi. Ponieważ niektóre z obiektów mogą wymagać prac konserwatorskich i porządkowych, tym ważniejsze jest wsparcie ze strony lokalnych samorządów, instytucji kultury i mediów.

Rezultatem programu są aktywne działania podejmowane przez młodzież na rzecz społeczności lokalnej. Uczniowie przygotowują stronę internetową, folder miasteczka, wystawę, opracowują przewodnik, opis historii zabytku i projekty jego zagospodarowania, tak by zaczął funkcjonować w świadomości lokalnej. (aka)

Wybrane dla Ciebie
Wenezuela oskarża USA o "morderstwo". Zapowiada śledztwo
Wenezuela oskarża USA o "morderstwo". Zapowiada śledztwo
Afera korupcyjna w Hiszpanii. "Premier Sanchez do więzienia!"
Afera korupcyjna w Hiszpanii. "Premier Sanchez do więzienia!"
Szokujące nagranie. Zrobili sobie lodowisko z Morskiego Oka
Szokujące nagranie. Zrobili sobie lodowisko z Morskiego Oka
Trump przyznaje: Rozmawiałem z Maduro
Trump przyznaje: Rozmawiałem z Maduro
Tonie turecki tankowiec. Przewoził rosyjską ropę
Tonie turecki tankowiec. Przewoził rosyjską ropę
Trump o korupcji na Ukrainie: Nie pomaga w zakończeniu wojny
Trump o korupcji na Ukrainie: Nie pomaga w zakończeniu wojny
Katastrofa śmigłowca pod Rzeszowem. Zginęli dwaj bracia
Katastrofa śmigłowca pod Rzeszowem. Zginęli dwaj bracia
Litwa prosi KE o pomoc. Chodzi o problemy z Białorusią
Litwa prosi KE o pomoc. Chodzi o problemy z Białorusią
Karambol na S2 pod Warszawą. Zderzyło się 9 pojazdów, są ranni
Karambol na S2 pod Warszawą. Zderzyło się 9 pojazdów, są ranni
Wyniki Lotto 30.11.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 30.11.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Rozmowy USA-Ukraina zakończone. Rubio: Wciąż wiele do zrobienia
Rozmowy USA-Ukraina zakończone. Rubio: Wciąż wiele do zrobienia
Interwencja USA ws. Ziobry? Jaki: nie zdziwiłbym się
Interwencja USA ws. Ziobry? Jaki: nie zdziwiłbym się