Sąsiedzka współpraca przeciw złodziejom
Tyski samorząd będzie namawiał mieszkańców, by podczas wakacyjnych urlopów wzajemnie pilnowali swoich mieszkań i domów. W mieście odbędą się promujące sąsiedzką współpracę festyny osiedlowe, spotkania z mieszkańcami miasta, pojawią się materiały informacyjne, ogłoszone zostaną konkursy.
06.06.2007 | aktual.: 06.06.2007 16:36
W środę samorząd i miejscowa policja zainaugurowały kolejną już w 130-tysięcznych Tychach kampanię społeczną. Poprzednie dotyczyły m.in. bezpieczeństwa w górach, segregacji odpadów, zagrożenia narkomanią i rodzicielstwa zastępczego. W ramach akcji: "Strzeżonego sąsiad strzeże" wzrosnąć ma poziom tzw. bezpieczeństwa sąsiedzkiego.
Chcemy pokazać m.in. jak zabezpieczać mieszkania i domy w czasie wakacji, ale przede wszystkim zachęcać mieszkańców do wzajemnego pilnowania swoich posesji. Doświadczenie policji pokazuje, że udało się zapobiec wielu włamaniom, właśnie dzięki czujności sąsiadów - powiedział prezydent miasta, Andrzej Dziuba.
Według tyskiej policji, w zeszłym roku najwięcej przestępstw w tym mieście związanych było z kradzieżą mienia - łącznie 1339 zgłoszonych przypadków. Odnotowano 667 kradzieży z włamaniem, w tym do obiektów prywatnych - 391. Najwięcej przypadków tych przestępstw zgłaszano w czerwcu - 52, lipcu - 64, i sierpniu - 73 włamań.
Organizatorzy kampanii będą też apelować, by podczas dłuższych wyjazdów sąsiadów zwracać uwagę na podejrzane hałasy, zapamiętywać twarze, sylwetki, ubiory lub numery rejestracyjne i marki samochodów kręcących się w pobliżu osób, a także starać się z nimi rozmawiać, np. pytając: w czym można pomóc.
W przypadku planowanej własnej dłuższej nieobecność w mieszkaniu należy poprosić sąsiadów o pozorowanie własnej obecności - zabieranie włożonych w drzwi ulotek, wyciąganie listów ze skrzynki pocztowej, podlewanie kwiatów, otwieranie od czasu do czasu okien, włączanie telewizora lub radia, a wieczorem światła.
Władze Tychów podkreślają, że takie kampanie społeczne, prócz przynoszonych korzyści w postaci dotarcia do mieszkańców miasta z ważnymi przekazami, przyczyniają się do promocji Tychów w skali kraju.
Jednym z pierwszych takich przedsięwzięć była kampania promująca zasady bezpiecznego wędrowania po górach, zorganizowana - wraz z Tatrzańskim Parkiem Narodowym i Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym - po największej dotąd tragedii w Tatrach, gdy w styczniu 2003 r. pod lawiną zginęło ośmioro uczestników licealnej wycieczki.
W efekcie innej, rozpoczętej w czerwcu 2005 r., akcji: "Rodzina zastępcza miłość prawdziwa" - tyskiemu magistratowi udało się zachęcić 18 rodzin do podjęcia trudu zostania rodziną zastępczą lub pogotowiem rodzinnym. Po kampanii miejskiej w Tychach, ruszyła akcja ogólnopolska, dotycząca tego tematu.