Samsung podsumowuje rok 2006 w Polsce
W ocenie Samsung, polski rynek informatyczny rozwijał się w 2006 roku, podobnie jak miało to miejsce w latach ubiegłych.
15.12.2006 | aktual.: 15.12.2006 08:33
Po pierwszych trzech kwartałach 2006 roku Samsung zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby sprzedanych na polskim rynku monitorów i utrzyma tę pozycję w podsumowaniu rocznym (ok. 120 000 sprzedanych egzemplarzy w czwartym kwartale). Cały rynek w 2006 roku to zgodnie z szacunkami firmy ok. 1,7 – 1,8 mln monitorów. Wśród najbardziej charakterystycznych trendów należy wymienić niemal całkowite odejście polskiego konsumenta od modeli kineskopowych (CRT) na rzecz LCD (w czwartym kwartale ponad 95% sprzedaży Samsung). Firma nie przewiduje w 2007 roku praktycznie żadnej znaczącej sprzedaży monitorów CRT. Największym zainteresowaniem polskich konsumentów cieszą się monitory o dużych przekątnych (19 cali i większe), które stanowiły w czwartym kwartale ponad 50% całej sprzedaży firmy. Zwraca uwagę trend kupowania przez Polaków coraz większej ilości monitorów z czarną obudową w stosunku do popularnych wcześniej monitorów w bardziej wyrazistych kolorach. W 2007 roku Samsung liczy również na większe zainteresowanie
monitorami panoramicznymi (16:9), w czym być może pomoże wprowadzenie na rynek nowego oprogramowania Microsoft Vista.
W 2006 roku Samsung ponownie zajmie drugą pozycję w sprzedaży drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych na polskim rynku ze sprzedażą w wysokości ok. 100 000 egzemplarzy. Sprzedaż firmy wykazuje wyraźną tendencję wzrostową (wzrost rok do roku to ok. 100%), a szczególnie dużym zainteresowaniem cieszył się w ostatnich miesiącach model CLP 300 czyli najmniejsza na świecie drukarka kolorowa (sugerowana cena detaliczna – 999 PLN b.). W ciągu najbliższych lat Samsung zamierza objąć pozycję lidera na polskim rynku drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych, który w 2006 roku firma szacuje na ok. 450 tys. sztuk.
Po pierwszych trzech kwartałach Samsung zajmuje pierwsze miejsce w sprzedaży dysków twardych na polskim rynku. Wśród najważniejszych trendów widocznych w 2006 roku w tym segmencie należy wymienić wzrost pojemności dyskowej przy tej samej cenie, co oznacza w praktyce, że systematycznie tanieje 1 GB. W 2006 roku wiodącą pojemnością w sprzedaży było 160 GB z interfejsem Serial Ata II. Samsung przewiduje, że wkrótce wiodącą pojemnością może być 250 GB. Cały polski rynek dysków twardych w 2006 roku Samsung szacuje na ponad 2 miliony sztuk.
Sprzedaż napędów optycznych Samsung wzrosła w 2006 roku o 20%. Firma zajmuje drugą pozycję na rynku (w niektórych miesiącach 2006 była to nawet pozycja pierwsza) - powiedział Paweł Ziemiński, starszy manager ds. sprzedaży i marketingu działu IT.
Rynek telefonów komórkowych
Rok 2006 był bardzo udany dla Samsung Electronics Polska. W ocenie firmy praca wykonana w mijającym roku na rzecz popularyzacji marki Samsung w segmencie telefonów komórkowych jest bardzo duża i będzie procentować w przyszłości. Samsung przesunął się w 2006 roku ze środka stawki największych dostawców telefonów komórkowych w Polsce do ścisłej czołówki. Polacy bardzo wyraźnie docenili jakość i funkcjonalność telefonów Samsung.
W 2006 roku Samsung Electronics Polska wprowadził na polski rynek ok. 30 nowych modeli telefonów komórkowych i zrealizował swoje cele sprzedając ponad milion telefonów komórkowych. Ten wynik jest podstawą optymistycznych prognoz sprzedaży na 2007 rok. Samsung chce umocnić w przyszłym roku swoją pozycję, a w pierwszym kwartale firma planuje nową ofensywę produktową. Samsung Electronics Polska jest wiodącym producentem telefonów 3G na świecie i planuje osiągnąć podobną pozycję na polskim rynku w 2007 roku. Firma ma również nadzieję, że w 2007 roku postępować będzie popularyzacja usług związanych z nowymi technologiami bezprzewodowej transmisji danych. (np. 3G).
Wśród trendów sprzedażowych, które będą dominować na polskim rynku telefonów komórkowych w 2007 roku Samsung wymienia bardzo wyraźną przewagę telefonów z aparatem fotograficznym oraz telefonów „muzycznych” (z dobrym odtwarzaczem MP3 oraz pamięcią przystosowaną do przechowywania większej ilości muzyki). W 2007 roku coraz większe znaczenie dla sprzedaży największych producentów telefonów komórkowych będzie miał również polski rynek sprzedaży pozaoperatorskiej. Samsung Electronics Polska szacuje ponadto, że w 2007 roku będzie maleć średnia cena telefonu na polskim rynku. Telefony wyposażone w aparat fotograficzny, odtwarzacz MP3 oraz szereg innych funkcjonalności zarezerwowanych dotąd dla klientów biznesowych znajdą się w wielu najbardziej atrakcyjnych, masowych ofertach operatorskich. Trend ten dodatkowo wzmacnia rosnąca wartość złotego - skomentował Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu działu Telecom.
Rynek RTV/AGD
W opinii Samsung polski rynek elektroniki użytkowej i sprzętu gospodarstwa domowego – rozpatrywany zarówno łącznie jak i osobno – wykazywał w 2006 roku tendencje wzrostowe. Analizując zachowania konsumentów na jednym z największych w Europie, polskim rynku RTV należy zwrócić uwagę na wydarzenia wpływające na sprzedaż całej branży. Jednym z nich były Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które „nakręciły” popyt na telewizory LCD. Wśród innych charakterystycznych trendów można wymienić wyraźne odejście konsumentów od technologii CRT na rzecz LCD przy zakupie nowego telewizora oraz tradycyjny wzrost zainteresowania ofertami RTV w czwartym kwartale związany ze zbliżającymi się świętami. Wśród problemów branży należy zwrócić uwagę na rosnący import bardzo tanich produktów RTV bez uiszczonych opłat licencyjnych (DOLBY, DIVIX itp.).
Po pierwszych trzech kwartałach Samsung zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży telewizorów w Polsce. W czwartym kwartale br. roku firma sprzedała ok. 25 tys. telewizorów CRT i 50 000 tys. telewizorów LCD, co dobrze ilustruje wspomniany trend odchodzenia od technologii CRT. Coraz większe znaczenie dla konsumentów ma design telewizorów. Odpowiedzią na te oczekiwania była nowa linia telewizorów Samsung, której cechą charakterystyczną jest wzornictwo inspirowane kształtem kieliszka z winem.
Poszukiwanie designu jako wyróżnika dla produktów elektroniki użytkowej w niektórych segmentach nie jest jeszcze gwarantem zwiększenia sprzedaży. W opinii Samsung przykładem takiego rynku jest segment odtwarzaczy MP3 w Polsce, który w znacznym stopniu uzależniony jest od jednostkowej ceny produktu.
W 2006 roku ważnym wydarzeniem dla Samsung było podjęcie strategicznej współpracy z Cyfrowym Polsatem. W ramach partnerstwa z największym dostawcą telewizji satelitarnej w Polsce Samsung dostarczał dekodery cyfrowe oraz promował telewizję HD (High Definition) organizując publiczne transmisje meczy z Mistrzostw Świata w tym standardzie.
W 2006 roku Samsung jako pierwszy wprowadził do sprzedaży w Europie (w tym również w Polsce) odtwarzacze DVD w technologii Blue Ray (niebieski laser).
W opinii Samsung segment sprzętu gospodarstwa domowego to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki wart kilka miliardów złotych. Samsung rozbudowuje swoją ofertę produktową na rynku AGD skupiając się na segmentach mających największy potencjał. W opinii firmy w 2006 roku dobrze sprzedawał się sprzęt do zabudowy czy kuchenki mikrofalowe (Samsung jest liderem tego rynku), których boom zapowiadany był już od dłuższego czasu. Wzrasta również udział technologii cyfrowych w produktach gospodarstwa domowego.
Samsung przewiduje, że w ciągu najbliższych lat popyt na sprzęt AGD będzie się utrzymywał. Część polskich gospodarstw domowych wyposażona jest w stosunkowo długo eksploatowany (nierzadko kilkakrotnie dłużej niż w innych krajach UE) sprzęt AGD. Oznacza to, że potencjalna chłonność polskiego rynku jest znaczna - powiedział Marcin Bołbot, dyrektor sprzedaży i marketingu działu Consumer Electronics firmy Samsung.