Trwa ładowanie...
d3bk3iv
18-01-2008 16:00

Sąd wznowił proces pilota rządowego śmigłowca

Krótko przed wypadkiem śmigłowca, którym
leciał premier Leszek Miller, nie było sygnałów o oblodzeniu -
mówili meteorolog i pilot samolotu, zeznający jako
świadkowie w procesie ppłk. Marka Miłosza.

d3bk3iv
d3bk3iv

Warunki były trudne, ale według analiz meteorologicznych nie było ryzyka oblodzenia, dane wskazujące na możliwość oblodzenia na pewnej wysokości pojawiły się później - zeznał wojskowy meteorolog.

Także pilot rządowego Jaka-40, który tego dnia lądował na Okęciu, nie stwierdził oblodzenia swojej maszyny. Pierwszą informację o oblodzeniu przekazała stacji meteorologicznej załoga samolotu, który lądował o 18.15. Śmigłowiec pilotowany przez Miłosza rozbił się ok. 18.30 kilkanaście kilometrów od lotniska.

Wojskowy Sąd Okręgowy w Warszawie formalnie rozpoczął od nowa proces Miłosza, oskarżonego o sprowadzenie katastrofy. Powodem tej decyzji była wadliwa delegacja jednego z sędziów, co - zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego - jest wystarczającym powodem uchylenia wyroku przez sąd wyższej instancji. To kolejny proces, który z tego powodu rozpoczyna się od nowa lub wraca do pierwszej instancji.

Skład sądu się nie zmienił, usunięty został błąd w delegacji. Strony zgodziły się uznać zeznania złożone dotychczas przez świadków bez ponownego wzywania ich i pytana, czy podtrzymują to, co powiedzieli.

d3bk3iv

Lecący z Wrocławia do Warszawy rządowy śmigłowiec Mi-8 rozbił się 4 grudnia 2003 pod Warszawą, gdy wyłączyły się obydwa silniki. Miłosz zdołał wylądować, stosując manewr autorotacji - doświadczeni piloci podkreślali potem jego opanowanie i umiejętności.

W wypadku ucierpieli ówczesny premier Leszek Miller, szefowa jego gabinetu politycznego Aleksandra Jakubowska, dwoje pracowników Centrum Informacyjnego Rządu, lekarz, pięciu oficerów Biura Ochrony Rządu, trzech pilotów i stewardesa. Dwanaście osób przeszło długotrwałe leczenie.

Za najbardziej prawdopodobną przyczynę awarii komisja badająca wypadek uznała oblodzenie wlotów silników. Komisja podkreśliła zarazem, że załoga nie miała danych wskazujących na ryzyko oblodzenia. Ta niewiedza co do warunków meteorologicznych - zdaniem komisji - usprawiedliwia pilota, który miał fałszywy obraz pogody.

Prokuratura oskarżyła Miłosza o umyślne sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy - przez to, że nie włączył ręcznego trybu instalacji przeciwoblodzeniowej, choć wiedział, że temperatura na pewnych odcinkach lotu spada poniżej wartości określonej w instrukcji - i o nieumyślne spowodowanie wypadku. Grozi mu do 8 lat więzienia. (mg)

d3bk3iv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bk3iv
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj