Polska"Rzuć palenie i wygraj"

"Rzuć palenie i wygraj"

Ruszyła VII polska edycja międzynarodowej
kampanii "Rzuć palenie i wygraj". Organizatorzy liczą, że podczas
tegorocznej edycji z nałogiem spróbuje zerwać milion palaczy na
całym świecie. Kampania ma przede wszystkim zapewnić palaczom
wsparcie i dostarczyć im dodatkowej motywacji do rzucenia palenia
- mówiła na konferencji prasowej w Łodzi koordynator
kampanii Elżbieta Kuźniak.

19.04.2006 | aktual.: 19.04.2006 16:58

Badania wskazują, że papierosy pali ponad 9 mln dorosłych Polaków, a aż 70% z nich chce się uwolnić od nałogu.

Zdaniem specjalistów komplikacje zdrowotne związane z paleniem papierosów są jedną z głównych przyczyn umieralności na świecie. Według szacunków, w ciągu roku lekarze wiążą z tym 4 mln zgonów, a w roku 2025 liczba zgonów związanych z paleniem może dojść nawet do 10 mln rocznie.

Dzieje się tak dlatego, że palenie zwiększa ryzyko chorób układu krążenia i wielu nowotworów - raka płuc, krtani, jamy ustnej, przełyku, miedniczek nerkowych, pęcherza moczowego i trzustki. Co czwarta osoba paląca papierosy umiera przedwcześnie w wieku 35-69 lat, tracąc w ten sposób 20-25 lat życia - uważa prof. Wojciech Drygas z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, wieloletni koordynator akcji w Polsce.

Zdaniem specjalistów na rzucenie palenia nigdy nie jest jednak za późno. Szacuje się, że już po 15 latach abstynencji u byłych palaczy ryzyko śmierci wskutek udaru mózgu jest porównywalne z ryzykiem osób nigdy niepalących.

Międzynarodowa Kampania "Rzuć palenie i wygraj" (Quit&Win) w Polsce organizowana jest po raz siódmy. W ostatniej międzynarodowej edycji z 2004 r. wzięło w niej udział 700 tys. osób z 73 krajów; w Polsce z nałogiem zerwało kilkanaście tysięcy palaczy. Badania przeprowadzone z udziałem uczestników poprzednich polskich edycji kampanii dowodzą, że jedna trzecia osób wytrwała bez palenia przez pięć lat, a ponad 50 proc. zmniejszyło liczbę wypalanych papierosów.

"Aby wyjść z uzależnienia konieczna jest motywacja i konsekwencja w rzucaniu palenia. Większość osób jest świadoma, że palenie jest zgubnym nałogiem. Natomiast my próbujemy w jakiś inny sposób motywować ich do rzucenia nałogu. Palenie jest coraz droższe i często aspekt finansowy decyduje o zerwaniu z nałogiem" - przekonuje szef krajowego centrum kampanii, Miejskiego Ośrodka Profilaktyki Zdrowotnej w Łodzi Artur Antczak.

W tym roku kampania organizowana jest w 87 krajach. Jej głównym elementem jest konkurs z nagrodami, przeznaczony dla osób, które ukończyły 18. rok życia i palą przynajmniej od roku. Aby wziąć w nim udział, trzeba powstrzymać się od palenia przynajmniej przez 4 tygodnie - od 2 do 29 maja. Wcześniej należy wysłać kupon konkursowy na adres krajowego centrum kampanii lub przez Internet na stronie - www.cindi.org.pl. Później kandydaci do nagród zostaną poddani testowi biochemicznemu.

Zwycięzca polskiej edycji otrzyma 3,5 tys. zł - równowartość dwuletnich średnich wydatków na papierosy. Weźmie też udział w losowaniu nagrody europejskiej - 2,5 tys. dolarów oraz światowej - 10 tys. dolarów.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)