"Rzeczpospolita" od poniedziałku w nowej szacie graficznej
Mniejsza, bardziej wyraźna sylwetka orła i usytuowana przed logo na stronie tytułowej; na błękitnym tle, nad tytułem gazety, zapowiedzi głównych tematów, także inna czcionka - to niektóre zmiany w szacie graficznej "Rzeczpospolitej", jakie w poniedziałek zobaczą czytelnicy tego dziennika.
W piątek redaktor naczelny "Rz" Grzegorz Gauden pokazał, jak od przyszłego tygodnia będzie wyglądać makieta gazety. To pierwsza tak duża zmiana w historii "Rz".
Według Gaudena, nie zmieni się format i kolor trzech głównych grzbietów gazety, ale wszystkie dodatki będą bardziej poręczne, mniejsze, w formie tzw. compaktu (takiego formatu używają tabloidy). Gauden nie wyklucza, że w przyszłości format gazety zostanie zmniejszony.
Zrobiliśmy badania i okazało się, że nasi czytelnicy oczekują gazety bardziej przejrzystej i łatwiejszej w nawigacji. Chodzi o to, by szybciej zorientować się, co jest na stronie, co stanowi istotę tekstu - wyjaśnił powody zmian redaktor naczelny gazety. Dodał, że badani już po kilkunastu minutach akceptowali nową makietę. Zabawne jest to, że uważali, iż zmniejszyliśmy format - powiedział Gauden.
Na stronie tytułowej, po lewej stronie bardziej wyraźne będą zapowiedzi głównych tematów; w tej rubryce wprowadzony został kolor czerwony, by oddzielić zapowiedzi informacji z kraju, świata czy gospodarki. Nowością jest również duży błękitny pasek na górze stron "Rzeczpospolitej". Tutaj, oprócz tytułu rubryki, będą zamieszczane zapowiedzi tematów kolejnych numerów dziennika. Przy komentarzach i opiniach mają być zawsze zdjęcia dziennikarzy.
Według Gaudena, za zmianą szaty graficznej nie idzie zmiana zawartości merytorycznej "Rzeczpospolitej" ani też czytelnika, do jakiego tytuł jest kierowany.
Na pytanie, jak nową makietę przyjął zespół redakcyjny, Gauden odpowiedział, że jak w przypadku każdej nowości - z entuzjazmem i naturalną odrobiną lęku. "To wymaga przeorganizowania pracy w redakcji i zmiany sposobu pisania" - wyjaśnił. Dziennikarze przyznali, że nowa szata graficzna jest bardziej przejrzysta dla czytelnika, ale dla nich, ze względu na zmianę czcionki, dosyć trudna, bo wymaga dyscypliny np. użycia konkretnej liczby znaków w tekście czy słów składających się na tytuł.
Zmiany wizerunku "Rz" będą reklamowane od poniedziałku w radiu; później w telewizji (trwa przygotowanie nowej reklamy, bo pierwsza nie spodobała się szefom gazety); są już reklamy na bilboardach. Od kilku dni o zmianach "Rz" informuje także na swojej stronie tytułowej - przy logo znajdują się postacie robotników na rusztowaniu, na dole napis głosi: "U góry pracują".
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) wynika, że średnia sprzedaż "Rzeczpospolitej" w okresie od stycznia do końca lutego 2005 roku wyniosła 179 tys. 768 egzemplarzy, co oznacza spadek o 0,54 proc. w stosunku do wyniku z porównywalnego okresu 2004 roku. Dla porównania, w tym czasie średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" wyniosła 433 tys. 166 egzemplarzy.