Ruszyły prace nad Wiślaną Trasą Rowerową
Województwo śląskie jako pierwsze z ośmiu,
przez które przepływa Wisła, rozpoczęło prace nad swoim odcinkiem
ponad tysiąckilometrowej Wiślanej Trasy Rowerowej (WTR).
Zaczynający się w Beskidach, a kończący przy ujściu rzeki do
Bałtyku szlak ma być z bezpieczny - zamknięty dla samochodów.
13.04.2006 | aktual.: 17.04.2006 22:17
To będzie trasa, która przyciągnie tysiące turystów z całej Europy. Nie opłaca się przyjeżdżać na dwadzieścia km trasy, ale na tysiąc kilometrów - już warto, zwłaszcza jeśli zostanie obudowana przez mieszkańców terenów, przez które będzie przebiegała, noclegowniami czy jadłodajniami - powiedziała deputowana do Parlamentu Europejskiego, Grażyna Staniszewska (Demokraci.pl).
Eurodeputowana jest jedną z pomysłodawców tego przedsięwzięcia; m.in. dwukrotnie zorganizowała rowerowy Rajd Wisły, podczas którego przekonywała władze samorządowe mijanych miejsc, do realizacji WTR. Deklarację przystąpienia do programu budowy trasy podpisały już samorządy wszystkich województw, przez które ma ona przebiegać.
Śląski fragment trasy zbudują, oznakują i będą utrzymywać gminy wraz z samorządem wojewódzkim. W tym celu ich przedstawiciele podpisali w czwartek porozumienie, które pozwoli im m.in. wspólnie występować o środki finansowe służące wytyczeniu w terenie, oznakowaniu i utrzymaniu trasy, a także kreować jej politykę marketingową i promocyjną. Do zarządzania szlakiem powołana zostanie Lokalna Organizacja Turystyczna.
Rowerzyści nie znoszą zmotoryzowanych i odwrotnie. W Polsce mamy trochę tras rowerowych, ale najczęściej są one wyznaczane na drogach, którymi poruszają się samochody. Ta będzie dla nich zamknięta. Jednak z WTR - prócz rowerzystów - korzystać będą mogli także biegacze, a w zimie miłośnicy narciarstwa biegowego czy kuligów- zaznaczyła Staniszewska.
Istniejąca już koncepcja WTR zakłada jej realizację według wzoru "rybiego kręgosłupa". Wzdłuż Wisły biec będzie jej rdzeń, od którego odchodzić będą odnogi prowadzące do znajdujących się w pobliżu atrakcji. Całość ma być markowym produktem turystycznym, wykorzystującym zainteresowanie mieszkańców zachodniej Europy nowymi państwami UE.
Na zlecenie samorządu województwa śląskiego opracowana została już dokumentacja tego fragmentu trasy, zawierająca m.in. szczegółową propozycję jej przebiegu. Istnieje też koncepcja zarządzania i promowania WTR. Środki na sfinansowanie jej budowy mają pochodzić m.in. z funduszy europejskich oraz własnych - gmin i województwa. Termin ukończenia prac nie jest znany.