Ruszyła społeczna kampania "Kobieta a HIV"

Kampania adresowana jest do kobiet, zwłaszcza do tych, które planują urodzenie dziecka, a także do personelu medycznego - lekarzy oraz pielęgniarek i położnych.

Kampania przygotowana została przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), WHO i UNHCR, we współpracy z Fundacją Komunikacji Społecznej i zespołem ekspertów.

Celem kampanii jest zachęcenie kobiet do przeprowadzenia testów na HIV, a także wypromowanie standardów, polegających na zalecaniu przez lekarzy pacjentkom robienia takich badań.

Kampanii towarzyszy strona internetowa dla kobiet i lekarzy www.kobietaahiv.pl, na której znajdują się odpowiedzi na "trudne pytania", porady dotyczące profilaktyki HIV/AIDS oraz informacje o standardach przeprowadzania testów. Patroni medialni i instytucje wspierające kampanię to: TVN, RMF FM, Multikino, Silver Screen, MTV, Świat Kobiety, Mam Dziecko, Medycyna Praktyczna, Brief, Magazyn Pielęgniarki i Położnej, Dziennik Wschodni, Foyer, Kobieta.onet.pl, Kobiety.pl, Medialine.pl, Studio Genetix, Chimney Pot, AM2. Polska jest krajem, w którym lekarz nie ma obowiązku zaproponowania kobiecie ciężarnej badania w kierunku HIV . Według badań TNS/OBOP jedynie 3% kobiet deklaruje, że podczas ciąży lekarz zlecił im wykonanie testu w kierunku HIV. Tymczasem, jeżeli lekarz odpowiednio wcześnie zdiagnozuje zakażenie ciężarnej wirusem HIV, może rozpocząć już podczas ciąży specjalistyczne leczenie (obejmujące terapię antyretrowirusową, odpowiednie
przeprowadzenie porodu oraz poinformowanie pacjentki o możliwości przeniesienia wirusa HIV również podczas karmienia piersią). Ryzyko potencjalnej transmisji HIV od matki do dziecka zmniejsza się wtedy z 20% do niecałych 2%.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)