PolskaRusza kampania "Język polski jest ą-ę" na rzecz języka ojczystego

Rusza kampania "Język polski jest ą‑ę" na rzecz języka ojczystego

Badania wskazują, że 63 procent Polaków nie zawsze dba o poprawność swoich ustnych wypowiedzi. W przypadku wypowiedzi pisemnych odsetek ten wynosi ponad 50 proc. Na problem zwraca uwagę rozpoczynająca się dziś kampania "Język polski jest ą-ę" pod patronatem Rady Języka Polskiego.

Rusza kampania "Język polski jest ą-ę" na rzecz języka ojczystego
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

Michał Piechocki z agencji badawczej ARC rynek i opinie wyjaśnia, że polskie znaki padają ofiarą korespondencji elektronicznej. Dzieje się tak pomimo tego, że 64 proc. badanych uważa znaki diakrytyczne (na przykład: ę,ą,ó,ź,ć) za najbardziej charakterystyczną cechę języka polskiego. Znaków tych najrzadziej używamy komunikując się za pośrednictwem esemesów.

Dbałość o poprawność językową jest proporcjonalna do wieku. Sekretarz Rady Języka Polskiego, doktor Katarzyna Kłosińska zauważa, że brak polskich znaków może stworzyć problemy w komunikacji. Bez tego wyróżnika nie można przecież odróżnić takich słów jak: "łoś" i "los", czy "pączki" i "paczki".

W ramach kampanii "Język polski jest ą-ę" muzycy wspierający akcję przygotowali fragmenty piosenek, w których śpiewają teksty bez polskich znaków. Brak znaków diakrytycznych, według piosenkarza Łukasza Zagrobelnego bardzo źle wpływa na odbiór piosenek. Akcję poza profesorem Jerzym Bralczykiem i Łukaszem Zagrobelnym wspierają także między innymi Henryk Sawka czy Jacek Bryndal.

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów internetowych na grupie 519 osób.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)