Rusza kampania: "Bliżej siebie - dalej od narkotyków"
Od maja ruszy w mediach kampania antynarkotykowa "Bliżej siebie - dalej od narkotyków". Z danych przedstawionych przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii wynika, że 31,5% uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych deklaruje, że przynajmniej raz zażywało
marihuanę lub haszysz.
25.04.2006 | aktual.: 25.04.2006 14:25
Zainaugurowana konferencją prasową w Warszawie kampania, której organizatorem jest Krajowe Biuro, skierowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku szkolnym, głównie z gimnazjów i liceów.
Chcemy przekonać rodziców, że nie kontrolowanie dzieci, ale rozmowa z nimi, może je odwieść od sięgnięcia po narkotyki, dlatego główne hasło kampanii to "Szukaj porozumienia ze swoim dzieckiem"- powiedział dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Piotr Jabłoński.
Kampania będzie trwała do października. W telewizji i kinach będą nadawane specjalne spoty, a w radiu i prasie pojawią się reklamy społeczne. Będą też broszury edukacyjne, plakaty i billoboardy.
Rodzice będą mogli skorzystać z Antynarkotykowego Telefonu Zaufania 0 801 199 990 oraz uzyskać informacje na stronie internetowej Poradnia.narkomania.org.pl lub Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
Od 8 maja rozpoczną się różnego rodzaju działania lokalne, m.in. festyny rodzinne, programy profilaktyczne skierowane do rodziców, debaty z udziałem młodzieży.
Rodzice, aby być bliżej z dzieckiem powinni m.in. rozmawiać z nim jak najczęściej i o wszystkim, nie bagatelizować problemów dziecka, znaleźć czas dla dziecka, nie wypytywać natarczywie - radzi główny specjalista ds. edukacji publicznej Krajowego Biura Danuta Muszyńska.
Według niej sygnały, które powinny zaniepokoić rodziców to m.in. nagłe kłopoty z nauką, zniecierpliwienie, rozdrażnienie, niechęć do rozmów, unikanie kontaktu, kłamanie, znikanie z domu pod dowolnym pretekstem, nowi znajomi, których nie chce przedstawić, przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice.
Ogólnopolskie badania Instytutu Psychiatrii i Neurologii przeprowadzone w 2005 r. wykazały, że ponad 14,2% uczniów trzecich klas gimnazjów i 31,5% uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych deklarowało, iż przynajmniej raz zażywało marihuanę lub haszysz. Chęć spróbowania narkotyków deklarowało ponad 22% uczniów trzecich klas gimnazjów oraz niemal 38% uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych.
To już druga edycja kampanii "Bliżej siebie - dalej od narkotyków". Ubiegłoroczna przebiegała pod hasłem: "Rozmawiaj więcej ze swoim dzieckiem".