Rusza bezpłatna infolinia konsumencka
Od 7 listopada br. zostanie uruchomiona bezpłatna infolinia konsumencka 0 800 800 008, dzięki której będzie można uzyskać informacje i porady na temat praw konsumenckich.
08.11.2006 07:10
Infolinia jest wspólną inicjatywą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (SKP). Koszt projektu wynosi 297 tys. 750 euro. Jest on realizowany w 80 proc. ze środków unijnych, a w 20 proc. z polskich środków budżetowych, którymi dysponuje Urząd.
Z porad konsumenckich będzie można korzystać w dni powszednie w godzinach od 9.00 do 17.00. Infolinia będzie działać do 31 sierpnia 2007 r. Prezes UOKiK Cezary Banasiński powiedział na poniedziałkowej konferencji, że jeśli projekt się powiedzie, infolinia zacznie działać na stałe.
Eksperci infolinii konsumenckiej doradzą na przykład, czy i w jaki sposób można dochodzić odszkodowania za zniszczoną kurtkę w pralni, czy możemy reklamować kupiony towar na podstawie wyciągu z konta bankowego, albo czy możemy domagać się bezpłatnej naprawy samochodu, który po przeglądzie w warsztacie samochodowym przestał jeździć.
Infolinię będzie obsługiwało sześciu prawników. Przewidywany średni czas konsultacji wynosi 6 minut. Codziennie poradę lub informację w infolinii uzyska do 240 konsumentów.
Zdaniem Banasińskiego, "nasza wiedza, jeśli chodzi o organizacje, które mogą nam pomóc w sporach z przedsiębiorcami, jest niewielka". Z danych Urzędu wynika, że tylko 9 proc. konsumentów jest w stanie wskazać instytucję, która chroni ich interesy.
Prezes Urzędu przyznaje jednak, że świadomość konsumencka z roku na rok rośnie - "wiemy, że jest ustawa o sprzedaży konsumenckiej, o kredycie konsumenckim". Dodaje, że wielu konsumentów nie potrafi jednak poradzić sobie na przykład z arogancją sprzedawcy, który nie chce przyjąć reklamacji. W takich sytuacjach powinniśmy udać się do organizacji konsumenckich - mówi Banasiński.
Banasiński poinformował, że w ubiegłym roku 368 powiatowych i miejscowych rzeczników konsumentów udzieliło prawie 200 tys. porad oraz ok. 50 tys. razy wystąpiło do przedsiębiorców w interesie konsumentów.