Polska"Równe szanse kandydatów w II turze"

"Równe szanse kandydatów w II turze"

Szanse Donalda Tuska i Lecha Kaczyńskiego na
zwycięstwo w drugiej turze wyborów prezydenckich są równe - uważa
socjolog prof. Jacek Wódz.

W moim przekonaniu szanse obu kandydatów są mniej więcej równe. Przewaga 6 pkt. nie powinna tak przykuwać uwagi jak to, że zwycięzcy do ewentualnego zwycięstwa zabrakło 12 pkt. - powiedział Wódz, komentując wstępne wyniki wyborów. Kaczyński ma te same szanse co Tusk i radość w sprawie Tuska jest przedwczesna - dodał.

Jest coś, co jest znane w socjologii elektoralnej, co nie najlepiej wróży panu Tuskowi. Jeśli na dwa-trzy tygodnie przed rozstrzygnięciem wyraźnie już widać minimalną spadającą tendencję poparcia, to jest bardzo trudno tę tendencję powstrzymać. A takie zjawisko obserwujemy, jeśli chodzi o Tuska - uważa Wódz.

Według niego, obecnie najważniejsze jest pytanie, jaki elektorat mogą dodatkowo pozyskać obaj kandydaci.

W moim przekonaniu większe rezerwy pozyskiwania elektoratu ma Lech Kaczyński, dlatego, że w naturalny sposób rezerwy pana Kaczyńskiego to elektorat "bogoojczyźniany" i elektorat Andrzeja Leppera. Jeśli pan Kaczyński jasno postawi sprawę, że jest antyliberalny, tak samo jak Lepper był antyliberalny, to będzie mu stosunkowo łatwo ten elektorat zmobilizować dla siebie - powiedział.

Według niego, rezerwy Tuska są stosunkowo małe i tkwią w dwóch środowiskach. Z jednej strony jest to część elektoratu Marka Borowskiego. Po drugie, dodatkowe rezerwy można uruchomić przez zmobilizowanie ludzi młodych i wykształconych, żeby poszli do wyborów.

Aby pozyskać cześć elektoratu lewicowego, Tusk będzie musiał "w jakiś sposób odciąć się od wszystkich tych haseł, które głosi pan Jan Rokita, że jedyna rzecz o której marzy to wyciąć wszystkich lewicowców" - powiedział Wódz.

Natomiast żeby pozyskać ludzi młodych, Tusk musi zmienić sposób i ton prowadzenia kampanii, czyli "skończyć z kampanią telewizyjną, której możliwości się skończyły i wyjść do ludzi, jeździć po kraju".

Zaznaczył też, że "skandalicznie niska frekwencja" pokazuje, że tak naprawdę żaden z kandydatów nie potrafi stworzyć przekonywującej wizji przyszłości. I to jest na pewno bardzo smutne - powiedział.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.