Rośnie tort reklamowy - rynek internetowy zyskuje najwięcej
W I kwartale 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła
1 miliard 159 milionów złotych.
W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku dało to wzrost rynku reklamowego o 9% (szacowana wartość inwestycji w reklamę w I kwartale 2005 roku wyniosła 1,064 miliarda złotych) - wynika z raportu domu mediowego Starlink.
Największy wzrost został odnotowany w wypadku reklamy internetowej (wzrost o 55,1%), reklamy radiowej (16,9%) oraz reklamy zewnętrznej (11,6%). Wzrost na rynku reklamy telewizyjnej wyniósł 7,2%. Najniższy wzrost odnotował segment reklamy w magazynach – 3,2%. Niezmiennie najwięcej inwestycji reklamowych zostało ulokowanych w telewizji – było to 604,7 miliona złotych, co stanowi 52,2% wszystkich inwestycji reklamowych. Utrzymuje się silny wzrost udziału internetu w rynku reklamowym, który zwiększył się z 2,3% do 3,3%. Jest to efektem wysokiej dynamiki, wielokrotnie przekraczającej wzrost całego rynku reklamowego. Wartość inwestycji w I kwartale 2006 w reklamę internetową jest wyższa niż w całym 2002 roku.
Największa miesięczna zmiana wartości miała w marcu, kiedy wzrost wyniósł 13,2%.
Jak wynika z raportu wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez 3 sektory reklamowe: rozrywka/kultura/edukacja, finanse i usługi marketingowe oraz sprzedaż. W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 80,2 miliona złotych, co stanowi aż 83,9% wzrostu rynku reklamowego w I kwartale. Wzrost w sektorze rozrywka/kultura/edukacja jest efektem zwiększonych inwestycji reklamowych mediów (przede wszystkim dzienników), wydatków promujących filmy kinowe oraz nakładów przedstawicieli firm gastronomicznych. Na wysoki wzrost w sektorze finanse i usługi marketingowe wpłynęła istotnie eksplozja inwestycji reklamowych banków – wzrost wyniósł aż 64%! W sektorze sprzedaż wzrost został wygenerowany zarówno w klasie sklepy/hurtownie, jak i w klasie supermarkety/domy towarowe.Osiągnięty wzrost jest zgodny z oczekiwaniami i prognozą zakładającą wzrost rynku reklamowego na poziomie 10,1%.
Estymacja wielkości rynku reklamowego
W I kwartale 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 159 milionów złotych. W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku dało to wzrost rynku reklamowego o 9% .
Przedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT.Punktem wyjścia są dane monitoringowe (wartości brutto - przed rabatami, bez podatku VAT) dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media) oraz w zakresie reklamy zewnętrznej - Media Watch.