"Reklama Mobilkinga narusza normy etyczne i prawne"
Reklama telewizyjna sieci telefonii komórkowej Mobilking pokazuje kobiety jako gorszą płeć, ma charakter dyskryminujący, a tym samym narusza Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa - orzekła Komisja Etyki Reklamy (KER).
14.05.2008 | aktual.: 14.05.2008 18:06
Komisja podzieliła opinie wyrażone w napływających do niej skargach, gdzie podnoszono, że "reklama jest rażącym przykładem dyskryminacji ze względu na płeć".
W reklamie sieci Mobilking użyte zostały m.in. następujące sformułowania: "Coraz częściej kobiety chcą dorównać nam, mężczyznom", "Spójrzmy prawdzie w oczy", "Niektóre rzeczy zawsze były i będą tylko dla nas - mężczyzn"; "Pewne rzeczy są tylko dla prawdziwych facetów".
"Powyższym słowom, wypowiadanym przez lektora, towarzyszą scenki, w których kobiety są przedstawiane jako nieudolnie wykonujące prace, stereotypowo klasyfikowane jako typowo męskie zajęcia" - przypomina Komisja Etyki Reklamy (KER).
Zdaniem skarżących: "reklama pogłębia stereotypy, propaguje dyskryminację i uprzedmiotowienie kobiet"; "reklama uwłacza godności kobiet przedstawiając je jako niezdarne, nieporadne istoty, niepotrafiące dorównać mężczyznom"; "reklama utrwala negatywne stereotypy i podział na płeć lepszą i gorszą".
Skarżący stwierdzili ponadto, że "reklama pokazuje i utrwala obraz kobiety jako głupiej niezaradnej istoty, której głównym atutem jest seksowne ciało".
Zespół orzekający w tej sprawie podzielił zarzuty skarżących, uznając, że "przedmiotowa reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa" - informuje KER na stronach internetowych.
Komisja uznała, że jakkolwiek dopuszczalne jest pokazywanie w reklamie, zwłaszcza w żartobliwej formie, zarówno mężczyzn jak kobiet, którym wykonywanie pewnych zadań nie wychodzi, to w tym przypadku mamy do czynienia z "ewidentną" dyskryminacją płci, która jest niedopuszczalna.
"Zespół Orzekający zaznaczył, że wiele kobiet z sukcesem wykonuje przedstawione w reklamie prace strażaka, mechanika, drwala. Reklama może obrażać zarówno kobiety wykonujące te zawody, jak również kobiety uprawiające pokazane w reklamie trudne sporty - np. boks, piłkę nożną" - napisano w uchwale KER.
"Jednocześnie Zespół Orzekający podkreślił, iż użyte w reklamie sformułowania wygłaszane przez lektora, nie mają na celu pokazania odmienności płci, tylko przedstawienie płci żeńskiej jako gorszej" - stwierdza uchwała.
Zespół Orzekający stwierdził ponadto, że "na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy".
Działająca w ramach Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy Komisja Etyki Reklamy jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzi 15 sędziów powoływanych przez przedstawicieli trzech środowisk związanych z reklamą: reklamodawców, media oraz agencje reklamowe.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy skupia reklamodawców, media i agencje reklamowe. W jego skład wchodzą: Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce (IAA), Internet Advertising Bureau (IAB) Polska, Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego oraz Związek Pracodawców Prywatnych Mediów.