Reklama ING Nationale-Nederlanden nie uwłacza emerytom
ING Nationale-Nederlanden w swoim spocie radiowym nie naruszyło
godności osób starszych. 3 stycznia Komisja Etyki Reklamy odrzuciła
skargę wniesioną przeciwko funduszowi.
23.01.2008 08:00
Przedmiotem wniosku o ukaranie spółki była reklama radiowa, w której przedstawiona została rozmowa pomiędzy synem a ojcem - emerytem. Jednoznacznie zasugerowano, że rodzic boryka się z kłopotami finansowymi.
Według skarżącego konsumenta spot był sprzeczny z dobrymi obyczajami i dyskryminował osoby starsze. Jego autorom zarzucono, że reklama "poniża emerytów i w szczególności przyszłych emerytów, a także promuje zachowania dzieci, pozbawione szacunku dla osób starszych".
Przedstawiciele ING Nationale-Nederlanden odpowiadali, że intencją funduszu nie było obrażanie ani narażanie dóbr osobistych konsumentów, a w szczególności osób starszych. Argumentowano, że dobro tych ostatnich, ze względu na prowadzoną działalność, leży funduszowi wybitnie na uwadze. Zdaniem spółki, celem kampanii było wzbudzenie zainteresowania ewentualnych klientów wysokością ich przyszłych emerytur, które mimo przeprowadzonej reformy emerytalnej mogą okazać się niedostatecznie wysokie.
Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę uznając, że reklama "nie promuje negatywnych wzorców zachowań i nie uwłacza emerytom, a także nie poniża osób starszych". W orzeczeniu Zespołu orzekającego znalazło się uzasadnienie, że spot, "mając za zadanie budowanie świadomości wśród obywateli, przestrzega przez sytuacjami, które mogą wystąpić w przyszłości, jeśli Ťprzyszli emeryciť wcześniej nie pomyślą o inwestowaniu w swoją emeryturę."