Rejestr danych osobowych już w Internecie
System e-GIODO, czyli elektroniczna platforma
komunikacji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych
(GIODO), został uruchomiony w Warszawie. Umożliwia on
dostęp za pośrednictwem Internetu do jawnego rejestru zbiorów
danych osobowych prowadzonych przez Inspektora. Dotychczas można
było korzystać ze zbioru jedynie w siedzibie biura GIODO.
07.07.2006 | aktual.: 07.07.2006 14:40
Dzięki systemowi obywatele i przedsiębiorcy będą mogli wypełniać wnioski i rejestrować zbiory danych drogą elektroniczną, a także będą mieli dostęp do informacji z ogólnokrajowego rejestru zbioru danych osobowych.
Na stronie internetowej www.giodo.gov.pl można znaleźć odpowiedni formularz, a po jego wypełnieniu wnioskodawca będzie mógł wysłać zgłoszenie drogą elektroniczną, pod warunkiem jednak, że dysponuje podpisem elektronicznym.
Jak powiedziała szefowa GIODO Ewa Kulesza, każdy administrator danych ma obowiązek zgłaszania zbiorów do zarejestrowania. Rejestr jest jawny i do tej pory udostępnialiśmy go w Warszawie w siedzibie, co stanowiło pewną barierę w dostępie do niego - powiedziała Kulesza.
Projekt e-GIODO kosztował 1,6 mln złotych i został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach "Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006". Jego celem jest zwiększenie dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line. Działanie to ma zapewnić rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności. Wprowadzenie systemu ma przyczynić się także do wzrostu poziomu obsługi obywateli, zbliżając go do standardów przyjętych w Unii Europejskiej.
Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych kontroluje zgodność przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych, wydaje decyzje i rozpatruje skargi, dotyczące ochrony danych osobowych.
Inspektor zarejestrował w 2005 roku prawie 3,2 tys. zbiorów danych.