Redaktor TVP uczy manipulacji?
Jest prowadzone postępowanie wyjaśniające w sprawie informacji dotyczącej kierowania przez redaktora TVP Przemysława Orcholskiego firmą lobbystyczną pod nazwą Akademia Telewizyjna. Zajmują się nim Biuro Prawne i Biuro Kadr TVP - poinformował rzecznik Telewizji Polskiej Jarosław Szczepański.
06.12.2004 | aktual.: 06.12.2004 17:51
O tym, że Orcholski, "gwiazda 'Wiadomości' za czasów prezesury Roberta Kwiatkowskiego i laureat dziennikarskiej Hieny Roku, założył firmę lobbystyczną i ukradł nazwę Akademii Telewizyjnej TVP", doniosła "Gazeta Wyborcza". Jak podał dziennik, w swojej Akademii Orcholski uczy manipulować i chwali się, że ma wpływ na decyzje polityków.
W przypadku potwierdzenia informacji zawartych w artykule, kierownictwo Telewizji Polskiej podejmie zdecydowane i natychmiastowe kroki prawne wobec nielojalnego pracownika TVP - napisał w oświadczeniu rzecznik TVP.
Stronę Akademii Telewizyjnej Orcholskiego "GW" znalazła w Internecie. Czytamy na niej: "Akademię tworzą ludzie największych polskich mediów (...) największe nazwiska w tym kraju".
Na stronie nie wymieniono "największych nazwisk", ale "GW" ustaliła dwa - Przemysław Orcholski i Sławomir Jeneralski. Zdjęcia tego pierwszego, jeszcze jako dziennikarza "Wiadomości", tworzą oprawę graficzną witryny. Zdjęć Jeneralskiego nie ma, ale były prowadzący dziennika TVP przyznał "Gazecie", że prowadził wykłady w Akademii. Jak pisze "GW", Jeneralski już w TVP nie pracuje.
Sławomir Jeneralski zaprzeczył, jakoby współpracował z Akademią Telewizyjną założoną przez Orcholskiego. Poinformował natomiast, że wiele lat współpracował z Akademią Telewizyjną TVP, w której zajmował się treningiem medialnym, co potwierdził "Gazecie". Nie rozumiem więc, skąd pomysł połączenia mnie z przedsięwzięciem red. Orcholskiego - napisał Jeneralski. Ponadto podkreślił, że nadal jest zatrudniony w Programie Pierwszym, a więc nieprawdą są doniesienia dziennika, że już nie pracuje w TVP.
Orcholski poświęcił lobbingowi osobny dział witryny swej Akademii Telewizyjnej. Czytamy tam: "Interesuje cię zmiana prawa? Oddziaływania na urzędników, polityków, dziennikarzy? Chcesz wpływać na ich decyzje? Pokazywać im skutki decyzji, zanim je jeszcze podejmą? Potrzebujesz wsparcia i argumentów? Potrzebujesz lobbystów? Znamy się na tym. Od podszewki".
Dużo bardziej od Akademii Orcholskiego znana jest Akademia Telewizyjna TVP. Od lat szkoli pracowników i współpracowników telewizji publicznej, wydaje biuletyny i książki. Oferuje też firmom zewnętrznym szkolenia z zakresu technologii telewizyjnych, dziennikarstwa, zachowań medialnych. Dyrektorem Akademii Telewizyjnej TVP jest Jacek Snopkiewicz.