Publiczne media rozpoczynają nadawanie bezpłatnych spotów wyborczych
Publiczna telewizja - w tym TVP1, TVP2, TVP Polonia oraz stacje regionalne, a także wszystkie publiczne programy radiowe rozpoczynają nadawanie bezpłatnych spotów wyborczych. Pierwsze spoty radiowe usłyszymy po godz. 6 rano, telewizyjne zobaczymy po godz. 17.
10.05.2014 | aktual.: 10.05.2014 06:57
Kodeks wyborczy przewiduje, że emisja spotów wyborczych rozpoczyna się na 15 dni przed wyborami i potrwa do ciszy wyborczej - czyli 23 maja. W spotach każdy ogólnopolski komitet wyborczy może zaprezentować program i kandydatów. W przypadku telewizji regionalnych - czas antenowy na zaprezentowanie się wyborcom dostaną także te komitety, które w danym województwie zarejestrowały listę. Spoty nadawane są w blokach.
Spoty są uznawane za prawidłową audycję wyborczą, gdy zawierają wyraźną informację, od którego komitetu pochodzą.
Program pierwszy i drugi telewizji publicznej wyemitują po 360 minut bezpłatnych audycji wyborczych, a TVP Polonia - 180 min. Bloki muszą być nadawane między godz. 17 a 23 i trwać co najmniej 10 minut. Pierwszy blok - jak informuje rzecznik TVP Jacek Rakowiecki - nada TVP2 po godz. 17.20.
600 minut na audycje wyborcze poświęcą telewizyjne programy regionalne. Spoty będą się ukazywać w dni powszednie w godzinach 17-18 i 19-20, w blokach audycji nie krótszych niż 15 minut, oraz w sobotę i niedzielę w godzinach 7-9, 17-18 i 19-23 - w przynajmniej 10-minutowych blokach.
Jeszcze wcześniej z audycjami komitetów zapoznają się słuchacze radia. Jak poinformował PAP pełnomocnik wyborczy w Polskim Radiu Adam Szczurzewski, pierwsze produkcje komitetów wyborczych zostaną wyemitowane w radiowej Trójce o godz. 6.05., a w programie pierwszym - o 6.45.
Komitety wyborcze mają do równego podziału po 300 minut czasu antenowego w programach: pierwszym i trzecim polskiego radia i po 200 minut w programie drugim, czwartym i programie dla zagranicy. Audycje będą nadawane rano (po godz. 6) i wieczorem (22.05-23). Bloki nie mogą trwać mniej niż 10 minut w przypadku radiowych stacji: Jedynki i Trójki, i nie mniej niż 6 minut w pozostałych stacjach.
1200 minut - tyle czasu poświęcą na audycje wyborcze spółki radiofonii regionalnej. 80 proc. ze spotów zostanie nadana w godz. 13-15 i 18-22.