Przyszłość rynku motoryzacyjnego

Wyniki prezentowane w najnowszym raporcie Gemius SA "Internauci a rynek samochodów nowych i używanych" mogą napawać optymizmem producentów i dealerów - aż 29 proc. internautów planuje w ciągu najbliższego roku kupić samochód.

07.07.2005 08:36

Jak wynika z danych, internauci o wiele częściej decydują się na zakup samochodów używanych - taki samochód pragnie kupić ponad połowa planujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy (56,9 proc.). Na zakup samochodu nowego zdecydowany jest natomiast jedynie co trzeci badany (35,6 proc.) - w tym o wiele częściej kobiety (64,6 proc.) niż mężczyźni (35,4 proc.). Ponieważ preferencje zakupowe internautów różnicują także takie czynniki, jak: wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, dochód oraz wielkość gospodarstwa domowego, zidentyfikowanie upodobań grupy celowej zdaje się być w tym przypadku miarą sukcesu.

Większość internautów planujących zakup samochodu w najbliższym roku jest już zdecydowana na konkretną markę/model. Jednocześnie - jak wskazują wyniki badania Gemius SA - respondenci są skłonni zmienić decyzję pod wpływem innej, bardziej atrakcyjnej oferty. Wyjątkowo nielojalną i wymagającą grupą konsumentów są osoby planujące zakup samochodu nowego. Wśród nich aż co drugi badany przyznaje, że jest gotów zmienić wybrany model/markę na inny, jeśli otrzymałby od producenta bogatsze wyposażenie w ramach tej samej ceny (50,2 proc.). Preferencje zakupowe osób planujących nabycie samochodu używanego są o wiele bardziej stabilne. Jedynie co trzeci badany jest skłonny zmienić wybrany model/markę na inny, gdyby oferowano mu bogatsze wyposażenie w tej samej cenie (29,4 proc.).

Rosnące ceny paliw nie pozostają bez wpływu na decyzje dotyczące zakupu samochodów. Zużycie paliwa zostało uznane za najbardziej istotny parametr samochodu, zarówno w grupie planującej zakup samochodów nowych, jak i w grupie zamierzającej nabyć samochód używany - czytamy w raporcie "Internauci a rynek samochodów nowych i używanych". Warto też podkreślić, że internauci, bez względu na to, czy planują zakup samochodu nowego, czy też używanego, jako najbardziej istotne uznają te same elementy wyposażenia. Na pierwszych trzech miejscach w obu grupach znalazły się: wspomaganie kierownicy, ABS oraz poduszki powietrzne. Jako najmniej istotny element wyposażenia obie grupy, również zgodnie, wskazały czujnik deszczu. Klimatyzacja - tak powszechnie reklamowana latem - jest ważna dla 62,7 proc. internautów planujących zakup samochodu nowego i 40,9 proc. zamierzających kupić auto używane. GPS - będący już niemal standardem w Europie Zachodniej - staje się coraz bardziej popularny wśród polskich użytkowników samochodów.
Jako istotny element wyposażenia wymienia go co drugi badany internauta planujący zakup nowego samochodu (51,4 proc.).

Jak wskazują wyniki badania, internet jest najpopularniejszym miejscem poszukiwania wiadomości z zakresu motoryzacji zarówno wśród tych, którzy planują zakup samochodu nowego (70,6%), jak i tych, którzy preferują samochód używany (74,4%). Filtrując zasoby internetu pod kątem informacji motoryzacyjnych, badani, planujący zakup nowego samochodu, odwiedzają przede wszystkim oficjalne strony producentów/importerów danej marki (82,1%). Na kolejnym miejscu pod względem ilości wskazań znalazły się w ich przypadku strony dealerów (51,1%). Tematyczne serwisy motoryzacyjne (67%) oraz fora motoryzacyjne (37,1%) cieszą się natomiast popularnością wśród internautów zamierzających kupić używane auto.

Rynek motoryzacyjny uzależniony jest od zmiennych preferencji i gustów konsumentów, wahań koniunktury gospodarczej, przepisów prawnych oraz wymagań związanych z ochroną środowiska. Niewątpliwie jego przyszłość zależy od efektywnych decyzji producentów i dealerów podjętych w oparciu o znajomość istniejących trendów.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)