PolskaPrzymusowe lądowanie samolotu wojskowego w Beskidach

Przymusowe lądowanie samolotu wojskowego w Beskidach

Wojskowy samolot AN-2 awaryjnie lądował w południe na Przełęczy Kocierskiej w Beskidach, 8
km od Andrychowa. Na pokładzie znajdowało się ośmiu pilotów grupy
pilotażowo-akrobacyjnej "Biało-Czerwone Iskry" i trzech członków
załogi, którzy lecieli do Dęblina.

12.09.2005 | aktual.: 12.09.2005 15:39

Poinformował o tym rzecznik dowódcy sił powietrznych major Maciej Woźniak. Podkreślił, że nikt oprócz dowódcy załogi samolotu, który ma niegroźne otarcia nogi, nie doznał obrażeń.

Rzecznik poinformował, że załoga AN-2 wystartowała rano z Dęblina po pilotów zespołu "Biało-Czerwone Iskry", którzy brali udział w pokazach lotniczych na II Międzynarodowym Pikniku Lotniczym Euroregionu Beskidy.

Po zabraniu pilotów na pokład, AN-2 wyleciał z Bielska-Białej do Dęblina. Pięć minut po starcie, ok. godz. 12.05, nastąpiła awaria silnika. Załoga lądowała awaryjnie w zalesionym terenie - poinformował rzecznik dowódcy sił powietrznych.

Oficer prasowy żywieckiej policji Wiesław Zoń poinformował, że z samolotu, który osiadł na drzewach, wyciekło paliwo, ok. 800 litrów. Na miejscu pracują strażacy z Andrychowa i Żywca.

AN-2, który awaryjnie lądował, należy do 1. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Wyprodukowany został 10 kwietnia 1970 r. Przeszedł trzy remonty główne, ostatnio 15 czerwca 2001 r.

AN-2 to jeden z ostatnich na świecie dwupłatowców wykorzystywanego wálotnictwie wojskowym. Major Maciej Woźniak poinformował, że skrzydła i stery samolotu są pokryte płótnem. Prototyp samolotu wzniósł się po raz pierwszy w powietrze w 1947 r. Od 1960 r. maszyna była produkowana na licencji w WSK Mielec. W polskim lotnictwie wojskowym cały czas są wykorzystywane do zadań transportowych, łącznikowych i szkolenia desantowego.

"Biało-Czerwone Iskry" to elita polskich pilotów. Zespół jest kontynuatorem utworzonego w 1969 r. w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu zespołu "Rombik". Od początku piloci latają na samolotach TS-11 "Iskra", zmodernizowanych specjalnie dla ich potrzeb w 1991 r. Po reorganizacji lotnictwa polskiego w marcu 2000 r. zespół został przeniesiony do 1. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie, który jest częścią Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)