Przedsiębiorco – promuj się, budując Markę Polskiej Gospodarki

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym świecie gospodarka każdego kraju opiera się nie tylko na produkcji i usługach, ale także na promocji. Polskie firmy od kilku lat mają szansę na wzmocnienie swojego wizerunku na arenie międzynarodowej dzięki programom takim jak Marka Polskiej Gospodarki, Promocja marki innowacyjnych MŚP oraz Ścieżka SMART. Inicjatywy te wspierają przedsiębiorców, pomagając im nie tylko zdobyć uznanie, ale także zwiększyć swoją innowacyjność i eksport. Prześledźmy, jakie korzyści i możliwości oferują te programy oraz jakie wsparcie mogą otrzymać firmy w nich uczestniczące. Wskażemy również inne, niezwiązane z promocją zagraniczną usługi, które wspierają przedsiębiorców w sięganiu po środki unijne.

Fot. Miha Creative - Adobe Stock
Fot. Miha Creative - Adobe Stock
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Marka Polskiej Gospodarki: siła wizerunku na arenie międzynarodowej

Program Marka Polskiej Gospodarki to inicjatywa, która umożliwia polskim firmom promowanie swoich produktów i usług na światowych rynkach. Powstał w latach 2007-2013 i od tamtego czasu nieprzerwanie buduje silną pozycję rodzimych firm za granicami naszego kraju. Marka Polskiej Gospodarki to nie tylko oznaczenie jakości, ale również symbol innowacji i zaufania. Każda firma, która dąży do międzynarodowego uznania, może stać się częścią tego programu. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mają okazję zaprezentować swoje innowacje i osiągnięcia, budując pozytywny wizerunek Polski jako kraju nowoczesnych rozwiązań i wysoko jakościowych produktów. Zgody na korzystanie z logo i firmowanie nim swoich produktów udziela Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Co ważne, w programie może wziąć udział każdy polski przedsiębiorca. Jedyne co musi zrobić, to złożyć wniosek o użycie znaku Marki Polskiej Gospodarki i umieścić go na materiałach promocyjnych firmy.

Wsparcie branż priorytetowych

W ramach poprzedniej unijnej perspektywy 2013-2020 i Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) zrealizowano aż 12 branżowych programów promocji i wiele dużych przedsięwzięć promocyjnych na kluczowych imprezach na świecie. W latach 2016-2019 zostało zorganizowanych ponad 120 stoisk narodowych oraz ponad 20 misji przyjazdowych do Polski. Kontynuacja projektu w latach 2020-2022 pozwoliła zorganizować ok. 90 stoisk narodowych, ponad 40 misji wyjazdowych oraz 18 misji przyjazdowych. Projekt Brand działający w ramach POIR wspierał 12 priorytetowych branż.

Nowy projekt Brand Hub, w ramach obecnej perspektywy i FENG, w latach 2024-2029 będzie tworzył koncepcje programów promocji dla 15 sektorów. Do sektorów o wysokim potencjale eksportowym i innowacyjnym zaliczono: sektor budowy i wykańczania budowli, sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki, sektor farmaceutyczny i wyrobów medycznych, sektor ICT/IT, sektor kosmetyczny, sektor lotniczo-kosmiczny, sektor maszyn i urządzeń, sektor meblarski, sektor motoryzacyjny, sektor pojazdów szynowych, sektor przemysłu kreatywnego, sektor spożywczy, sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania oraz sektor zielonych technologii.

Promocja marki innowacyjnych MŚP w ramach FENG

Jak Fundusze Europejskie na rzecz Nowoczesnej Gospodarki (w skrócie: FENG) kontynuują i rozwijają założenia poprzedniej perspektywy? Wzmocnienie potencjału eksportowego polskich firm będzie realizowane m.in. poprzez działanie "Promocja marki innowacyjnych MŚP". Firmy uczestniczące w naborze mogą ubiegać się o dofinansowanie na szereg działań promocyjnych, takich jak udział w targach, kampanie marketingowe czy wyjazdowe misje gospodarcze. Co ważne, wsparcie promowania polskich marek produktowych będzie się odbywać poprzez wspomnianą wcześniej Markę Polskiej Gospodarki.

Fot.escapejaja – Adobe Stock
Fot.escapejaja – Adobe Stock© materiały partnera

Pierwsza tura naborów wystartowała 16 października. Szczegółowe informacje na temat zasad wyboru projektów oraz przeprowadzania naboru znajdują się na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W ramach dofinansowania można otrzymać wsparcie w wysokości do 50% wartości projektu. Co ważne, PARP planuje nabory wniosków w ramach tego programu raz w roku, więc składanie wniosków w kolejnych latach umożliwi firmom kontynuowanie ich działań. Chociaż wydatki w ramach projektu można ponosić do 31 grudnia 2029 r., instytucja ogłaszająca konkurs sugeruje, aby planować projekty nie dłuższe niż 24 miesiące.

Szczegółowe kryteria naboru

Każdy konkurs rządzi się swoimi specyficznymi zasadami, podobnie jest w przypadku naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP". Warto zwrócić uwagę na kilka charakterystycznych kryteriów wyboru projektów. O wsparcie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, prowadzące działalność na terenie Polski w konkretnych sektorach gospodarki wymienionych w ogłoszeniu o naborze. Przekrój sektorów dopuszczonych w konkursie jest szeroki – od firm z sektora IT/ICT, po kosmetyczny, meblarski czy lotniczo-kosmiczny. Produkty planowane do promocji muszą wpisywać się również w listę Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

Koszty kwalifikowane w ramach projektu obejmują, m.in.:

●      koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego, w tym koszty transportu i ubezpieczenia zabudowy stoiska,

●      koszty udziału pracowników w targach zagranicznych,

●      koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnych, np. produkcji i emisji spotów reklamowych, prowadzenie bloga czy kanału w serwisach streamingowych.

Co istotne, jeśli przedsiębiorstwo planuje udział w międzynarodowych targach, musi wybrać je z przygotowanej przez PARP listy wydarzeń targowych opublikowanej dla tego naboru.

Korzyści dla firm – wzrost eksportu i zwiększenie innowacyjności

Fot. NINENII - Adobe Stock
Fot. NINENII - Adobe Stock© materiały partnera

Intensyfikacja działań promocyjnych na rynkach zagranicznych przynosi liczne korzyści. Po pierwsze, otwiera nowe rynki zbytu za granicą i zwiększa poziom eksportu. Pomaga firmom zaistnieć na wymagających rynkach zagranicznych i dotrzeć do nowych grup konsumentów. Promocja zagraniczna pozwala nie tylko zwiększać sprzedaż, ale także tworzyć trwałe relacje z klientami na całym świecie.

Po drugie, promocja buduje zaufanie klientów do produktów i usług, co jest kluczowe dla utrzymania lojalności klientów. To z kolei przekłada się na stałe źródło dochodów i długofalowy rozwój firmy.

Dla przedsiębiorstw działających na podstawie stale rozwijających się idei i technologii, promocja jest jak paliwo, które napędza ich kreatywność. Widok własnej firmy jako marki innowacji pobudza przedsiębiorców do ciągłego doskonalenia swoich produktów i usług. Inspirując się trendami rynkowymi i oczekiwaniami klientów, firmy zaczynają tworzyć nowatorskie rozwiązania, co sprawia, że są bardziej konkurencyjne.

Internacjonalizacja przedsiębiorstw w ramach Ścieżki SMART

W ramach programu FENG istnieje także inna możliwość promowania produktów za granicą. Działanie to jest częścią szerszego programu, zwanego Ścieżką SMART, które skupia się na rozwijaniu zdolności badawczych i innowacyjnych firm. Ścieżka SMART jest podzielona na obowiązkowe i opcjonalne moduły. Dla małych i średnich przedsiębiorstw wniosek musi zawierać przynajmniej jeden z dwóch obowiązkowych modułów: moduł B+R lub moduł wdrożenia innowacji. Istnieje również możliwość dołączenia do projektu maksymalnie pięciu modułów opcjonalnych (fakultatywnych). Jeden z nich – moduł internacjonalizacja – jest związany z promocją produktów na rynkach zagranicznych.

Moduł internacjonalizacja obejmuje różne działania związane z promocją produktów za granicą oraz uzyskiwaniem ochrony praw własności przemysłowej. Finansowanie można przeznaczyć na udział w międzynarodowych targach czy też pokrycie kosztów podróży pracowników uczestniczących w zagranicznych misjach gospodarczych (takich jak transport, noclegi, diety).

Dodatkowe rozwiązania wspierające przedsiębiorców w ramach FENG

FENG w uzupełnieniu oferty konkursowej oferuje usługi informacyjne i doradcze wspierające przedsiębiorców w ubieganiu się o środki unijne. Oferta jest skierowana zarówno do przedsiębiorców, którzy są na początku drogi i szukają informacji oraz dla tych z konkretnym pomysłem.

Usługa STEP jest skierowana szczególnie do firm, które planują wprowadzenie innowacji w swojej działalności, lecz najpierw chcą zweryfikować własne koncepcje projektowe. Z usługi mogą korzystać przedsiębiorcy zamierzający rozwijać produkty i usługi, wykorzystując innowacje lub działalność badawczo-rozwojową, ale do tej pory nie mieli doświadczenia z pozyskiwaniem funduszy unijnych na ten cel. W STEP doświadczeni eksperci pomagają merytorycznie w przygotowaniu projektów, tak aby zwiększyć ich szanse na uzyskanie środków z UE.

Z kolei Innovation Coach to usługa informacyjna adresowana do przedsiębiorców, którzy dotąd nie prowadzili działalności innowacyjnej w oparciu o badania i rozwój oraz szukają na nią pomysłu. Usługa coachingu innowacji z doświadczonym ekspertem obejmuje różnorodne aspekty, w tym rozwijanie strategii biznesowej w oparciu o B+R, identyfikowanie obszarów innowacji, analizę rynku oraz pomoc w planowaniu wdrożenia nowych technologii lub produktów. Innovation Coach jest skierowany zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw, jak i większych firm, które szukają inspiracji i wsparcia na etapie koncepcji innowacyjnych produktów lub usług.

Innopoint z kolei stanowi źródło kompleksowych informacji dla przedsiębiorców zainteresowanych uczestnictwem w programie FENG. Przedsiębiorca może skorzystać zarówno z ankiety potrzeb oraz z infolinii (numer telefonu: 22 262 99 95). Konsultanci dostępni za jej pośrednictwem pomogą dopasować ofertę FENG do indywidualnych wymagań i potrzeb przedsiębiorców.

© materiały partnera
Źródło artykułu:WP Wiadomości
gospodarkafirmyrozwój
Wybrane dla Ciebie