Prawdziwe kino domowe
Duży, najlepiej płaski telewizor LCD lub plazmowy to, patrząc na gazetki reklamowe i tabuny klientów w marketach elektronicznych, hit sezonu. Wprowadzenie w Polsce telewizji HDTV tylko zaostrza apetyty widzów, lecz my mamy dla Was inną propozycję. Naszym zdaniem lepszą i często tańszą. Przestawiamy 3 projektory najnowszej generacji - Optoma HD70, Epson EMP-TW700, Panasonic PT-AX100E, które wyświetlą obraz o większej przekątnej, lepszej jakości i pozwolą zaoszczędzić na biletach do kina.
Porównywanie projektora z telewizorem to częsty temat na forach dyskusyjnych, przewijający się także w wielu rozmowach prywatnych. Oczywiście takie zagadnienie ma sens, jednak naszym zdaniem tylko wtedy, kiedy projektor ma służyć do wyświetlania filmów z DVD/komputera, a nie zastąpić telewizor, który w wielu domach jest uruchomiony od rana do wieczora. Projektor nie ma wbudowanego tunera telewizyjnego - więc jeśli chcemy obejrzeć z niego audycję telewizyjną musimy do niego podłączyć źródło sygnału - magnetowid, nagrywarkę DVD czy tuner TV umieszczony w komputerze ( bądź na zewnątrz - w przypadku zewnętrznych tunerów telewizyjnych ).
20.12.2006 16:00
Jakość obrazu telewizyjnego uzyskiwanego przy projekcji wielkoekranowej zależy w największym stopniu od jakości materiału źródłowego. Jaką ma jakość emitowana w Polsce telewizja, zapewne każdy wie - marną. Dotyczy to zarówno sygnału dostępnego naziemnie, jak i kablowego, a także satelitarnego. Obraz o niskiej rozdzielczości prezentowany na wielkim ekranie dużo traci. Ewidentne stają się wszelkie niedociągnięcia materiału wideo, niewiele pomaga skorzystanie z transmisji cyfrowej ( nagrywarki DVD z HDMI ), uruchomienie skalerów rozdzielczości czy stosowanie innych sztuczek mających poprawić w sposób istotny jakość sygnału. Sytuacja zmienia się w przypadku dostarczenia do projektora sygnału HD ( np. aktualnie z platformy cyfrowej "n" ), lub satelitarnie dostępnych kanałów zagranicznych. Wtedy projektor pokazuje swoje możliwości, obraz ma bardzo wysoką jakość, nie ma problemów z wykorzystaniem projektora w roli odbiornika telewizyjnego ( szczególnie atrakcyjnie przedstawia się możliwość wspólnego oglądania
wydarzeń sportowych czy filmów ).
Ograniczeniem, powstrzymującym większość osób przed częstym wykorzystywaniem projektora jest żywotność kosztownej lampy projekcyjnej. Najczęściej jej trwałość szacowana jest na ok. 3000 godzin. To sporo, nawet jeśli filmy będziecie oglądali naprawdę często. Jeśli założymy, że codziennie obejrzymy jeden film trwający 2 godziny, to lampa wystarczy nam na ponad 4 lata codziennego użytkowania. Po tym czasie lampę w projektorze należałoby wymienić. Trudno oszacować jej koszt za 60 miesięcy, lecz zakładając ( zapewnie błędnie ), że ich ceny nie spadną, trzeba się najczęściej liczyć z wydatkiem ok. 1000-1200 zł.
Trzeba pamiętać, że telewizory także się zużywają, zarówno kineskopowe, plazmowe, jak i LCD. W projektorze mamy o tyle dobrą sytuację, że po wymianie lampy urządzenie to jest prawie w takim samym stanie jak na początku eksploatacji. Z drugiej strony 4 lata w technologii to szmat czasu i z pewnością część użytkowników po tym okresie nie będzie wymieniała lampy na nową, lecz zakupi po prostu nowy projektor - starszy odsprzedając po odpowiednio niższej cenie.
Zalet oglądania filmów przy wykorzystaniu projektora nie trzeba tłumaczyć tym, którzy choć raz mieli taką przyjemność. Ci najczęściej nie wyobrażają sobie powrotu do telewizora ( nawet stosunkowo dużego o przekątnej ekranu 40-50" ). Z projektora bez problemu prawie w dowolnych warunkach lokalowych ( ekran można zamontować pod sufitem i zwijać go gdy nie jest wykorzystywany ) uzyskamy obraz o przekątnych 100" i większych. Dzięki temu oglądanie filmów zyskuje zupełnie inny wymiar, możemy poczuć się prawie jak w tradycyjnym kinie. W najnowszych projektorach odpada też problem oglądania filmów w dzień. Większość modeli choć nie dysponuje bardzo wysoką jasnością i tak wyświetla wyraźny, czytelny obraz w nasłonecznionym pomieszczeniu. Jest to możliwe dzięki bardzo wysokiemu współczynnikowi kontrastu, który osiągają najnowsze projektory wykonane w technologiach LCD i DLP. Współczynnik kontrastu na poziomie 10000:1 jest osiągalny ponieważ producenci stosują nie tylko nowe matryce LCD i przetworniki DLP lecz także
systemy podwójnych dynamicznych przesłon płynnie dostosowujących emitowaną przez projektor ilość światła do aktualnie wyświetlanego obrazu.
Przedstawiamy Wam trzy bardzo ciekawe i naszym zdaniem atrakcyjne cenowo modele wyświetlające obraz w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli. Nie są to projektory najtańsze, lecz uważamy, że warte swojej ceny.Optoma HD70
Optoma atakuje wszystkie segmenty cenowe. Producent ten po wprowadzeniu do oferty testowanego już przez nas modelu HD72i plasującego się w średnim przedziale cenowym przygotował dwie kolejne propozycje - budżetowy model HD70 i dużo droższy, ale i bardziej zaawansowany ( z zewnętrznym procesorem wideo ) model HD81 wyposażony w przetwornik FullHD. Do testów wybraliśmy HD70, który naszym zdaniem będzie sporym hitem i zmusi producentów modeli LCD do dalszej obniżki cen swoich produktów.
Projektor HD70 to model przeznaczony dla szerokiego grona wideofilów. Także takich, którzy nie chcą zamontować rzutnika pod sufitem lecz ustawić go na stole, a po zakończeniu oglądania filmu schować do szafy. 70-ka nadaje się do tego znakomicie. Projektor jest mały, ładny, a obiektyw rzuca obraz ok. metr wyżej niż znajduje się sam obiektyw ( chodzi o dolną krawędź obrazu ). Niewielkie rozmiary projektora niestety niosą ze sobą także pewne minusy. Projektor dysponuje lampą o wysokiej jasności, która wymaga intensywnego chłodzenia. W małym projektorze nie udało się zaprojektować kanałów wentylacyjnych tak aby strumień powietrza wydalanego poza obudowę nie powodował hałasu. Projektor jest zdecydowanie głośniejszy od wielu popularnych modeli LCD/DLP.
Jeśli zdecydujemy się na uaktywnienie funkcji AI ( automatyczna regulacja kontrastu, a co za tym idzie mocy lampy ) to nie możemy regulować poziomu jasności lampy. Projektor pracuje wtedy dość głośno. Jeśli zrezygnujemy z tej funkcji ( a szkoda bo efektywnie działa ) to nawet po redukcji jasności lampy projektor wciąż jest stosunkowo głośny. Plusem jest wysoka jasność, co pozwala na oglądanie filmów także w dzień. Obiektyw jest dobrej jakości, lecz w stosunku do HD72i widać różnicę na niekorzyść. Obraz ma niższą ostrość, lecz warto dodać, że nadal jest ona akceptowalna i wyraźnie wykracza poza średnią w swojej klasie. Jak już wspomnieliśmy, projektor wyświetla obraz wysoko, ale położenia obiektywu nie da się regulować. Warto wziąć to pod uwagę przed zakupem tego modelu.
Sercem projektora jest przetwornik DLP o rozdzielczości 1280 x 720 pikseli. Współczynnik kontrastu to 4000:1, co pozwala na uzyskanie dobrej, lecz nie doskonałej głębi czerni. Pod tym względem model HD72i wypada wyraźnie lepiej. Nasycenie barw i ich neutralność są bardzo dobre, a liczba dostępnych opcji konfiguracyjnych powinna zadowolić wymagających użytkowników. Predefiniowane tryby ustawień obrazu są dobre. Nam do gustu przypadł najbardziej tryb kinowy, ze współczynnikiem gamma ustawionym w pozycji video. Obraz ma wtedy ciepłe, dobrze nasycone barwy, a szczegóły są wyraźne w ciemniejszych scenach. Warto zwrócić na bardzo dobre wyposażenie w gniazda. Jak na tak atrakcyjny cenowo model, zaskakuje obecność wyzwalacza 12V pozwalającego na automatyczne wysuwanie elektrycznego ekranu.
Pilot: bardzo dobrze wykonany i zaprojektowany. Klawisze podświetlane
Dystrybutor: Veracomp, tel. ( 12 ) 2525555, http://www.veracomp.com.pl
Wymiary ( Sz x W x Gł ): 26,5 x 10,8 x 25,6 cm
Waga: 2,5 kg
Funkcje: stopklatka, zoom, projekcja tylna, odwrócona, profile kolorów, wybór proporcji ekranu, korekta geometrii w pionie i poziomie, progresywne skanowanie, cyfrowa korekcja gamma, dynamiczna regulacja kontrastu.
Złącza: wideo - S-Video, kompozytowe, komponent, VGA, HDMI, 12V Trigger, USB.
Cena: 5200 zł
Kontrast: 4000:1
Jasność: 1000 ANSI lumenów
Trwałość lampy: 3000 godzin
Rozdzielczość: 1280x768
Głośność: 28 dBEpson EMP-TW700
Projektor Epson EMP-TW600 w redakcyjnych testach wypadł doskonale. Był to jeden z najlepszych projektorów LCD w segmencie urządzeń dysponujących matrycami 720p. Teraz Epson przygotował jego następcę, model EMP-TW700, w którym poprawiono jakość kluczowych elementów projektora, a zaowocowało to obrazem o wyraźnie wyższej jakości. Tym, co stało na przyzwoitym poziomie, lecz nie zachwycało w 600-ce na tle niektórych konkurentów ( szczególnie Hitachi PJ-TX200 ), była optyka. Obraz nie był tak ostry, jak można by sobie tego życzyć, a dodatkowo jednorodność ostrości na całej powierzchni ekranu choć akceptowalna nie była doskonała. W modelu EMP-700 zastosowano całkowicie nowy obiektyw, przygotowany przez japońską firmę Fujinon ( oddział FujiFilm zajmujący się produkcją profesjonalnych obiektywów ). Współczynnik zoomu zwiększono z 1,6 aż do 2,1x co jest rekordem w tym segmencie urządzeń.
Obiektyw już od pierwszych minut projekcji wykazuje ogromną przewagę nad stosowanym w poprzednim modelu. Obraz jest bardzo ostry na całej powierzchni ekranu, także równomierność rozświetlania ekranu jest bardzo dobra i wynosi ok. 90 %. Obiektyw Fujinona składa się z 14 soczewek, w tym dwóch asferycznych. Co ważne, tak duży współczynnik przybliżenia nie wpływa negatywnie na geometrię obrazu. Zarówno przy dalekim, jak i bliskim przybliżeniu obraz jest prostokątny, bez zniekształceń. Tak jak u poprzednika, funkcja fizycznego przesuwania obiektywu pozwala na zmianę jego położenia o 102% w pionie i 50% w poziomie.
To, w połączeniu z gigantycznym zoomem, pozwala na bardzo wygodną instalację projektora praktycznie w dowolnych warunkach. W projektorze stosowane są najnowsze panele LCD szóstej generacji. W połączeniu z poprawioną w stosunku do EMP-TW600 dynamiczną przesłoną, urządzenie jest w stanie uzyskać współczynnik kontrastu na poziomie 10000:1. Producent zastosował też nową lampę E-Torl UHE o mocy 170W. Jej konstrukcja została udoskonalona i w rezultacie pozwala na uzyskanie lepszych kolorów o wyższym nasyceniu, bez żółtawego zabarwienia. TW-700 dysponuje jasnością taką samą jak poprzednik - 1600 ANSI lumenów. Taką wartość uzyskać można w trybie Dynamic, jednak wtedy trzeba liczyć się z zaburzeniem prawidłowego wyświetlania barw. Ten tryb nadaje się doskonale do oglądania filmów w dzień przy odsłoniętych zasłonach. Naszym zdaniem niewiele mniej wyraźny, a dużo lepszy jakościowo obraz uzyskamy w trybie Living Room. Wieczorem najlepiej ustawić jeden z trybów kinowych - Theatre Black 1 lub 2.
Lampa pracuje wtedy w trybie niskiej jasności ( wciąż jest to wysokie 400 ANSI lumenów ), a jej trwałość wzrasta z 1700 do 3000 godzin. W trybie tym uzyskamy obraz o doskonałym kontraście, dobrej głębi czerni i pięknie nasyconych barwach. W stosunku do modelu Sanyo PLV-Z5, projektor Epsona ma obraz zawierający większą ilość szumów, ziarna. Nie uważamy jednak, aby była to jakaś wada, bowiem taki sposób prezentacji nadaje filmom autentyczności, kinowego charakteru.
Pilot: wzorowy, z niewielką liczbą rozsądnie rozmieszczonych i podświetlanych klawiszy.
Dystrybutor: Epson, tel. ( 22 ) 4557500, http://www.epson.pl
Wymiary ( Sz x W x Gł ): 40,6 x 12,5 x 31 cm
Waga: 5,4 kg
Funkcje: stopklatka, zoom, projekcja tylna, odwrócona, profile kolorów, wybór proporcji ekranu, korekta geometrii w pionie, mechaniczne przesuwanie obiektywu, progresywne skanowanie, zapamiętywanie ustawień dla każdego z wejść osobno, wygładzanie krawędzi, kalibracja z poziomu komputera, Super White.
Złącza: S-Video, kompozytowe, VGA, HDMI, komponent, RS-232C, D4, 12V trigger.
Cena: 6200 zł
Kontrast: 10000:1
Jasność: 1600 ANSI lumenów
Trwałość lampy: 3000 godzin
Rozdzielczość: 1280x720
Głośność: 26 dBPanasonic PT-AX100E
Projektory Panasonica od kilku lat plasowały się w czołówce rozsądnie wycenianych modeli do kina domowego. Od czasów PT-AE100, poprzez AE200, 300, 500, 700 i 900, śledziliśmy ich rozwój i prezentowaliśmy ich recenzje na naszych łamach. Z modelu na model urządzenia te były lepsze. Tak też jest i tym razem - lecz nie jest to skok jakościowy, jakiego się spodziewaliśmy mając możliwość testowania wcześniej nowych modeli Sanyo i Epsona ( będących przedstawicielami tej samej generacji produktów ).
Patrząc na parametry nowego modelu PT-AX100E ( zauważcie zmianę nazwy z AE na AX ) widać, że wiele się nie zmieniło. Już na pierwszy rzut oka widać z kolei, że obudowa 100-ki urosła. Choć stylistycznie jest podobna do poprzedników, to zwiększono jej szerokość, wysokość i głębokość. Jest teraz większa, masywniejsza i wygląda poważniej. Ma kolor biały, a nie srebrny jak dotychczas. Panele mają rozdzielczość 1280 x 720 pikseli, a obiektyw dysponuje tym samym zoomem co wcześniej - czyli 2x. Nie zmieniono także joysticka do fizycznej zmiany położenia obiektywu. Konkurencja zmodyfikowała jednak swoje konstrukcje i pozwala na większe regulacje tego elementu. Panasonic naszym zdaniem oferuje zbyt mały zakres regulacji zoomu w pionie. Podawana przez producenta jasność 2000 ANSI lumenów ładnie wygląda w specyfikacji, jednak w praktyce po ustawieniu obrazu w jeden z dwóch trybów kinowych ( optymalna charakterystyka kolorów i kontrast ) obraz staje się wyraźnie ciemniejszy.
Nawet w trybie całkowitego zaciemnienia nie polecamy używania ekonomicznego trybu lampy. W takim ustawieniu słabnie kontrast, wyrazistość obrazu i nie widać detali w cieniach. Co prawda w trybie pełnej mocy lampy wentylatory projektora pracują głośniej, lecz i tak jest to hałas na znikomym, bardzo niskim poziomie. Nowością jest funkcja Light Harmonizer, której działanie polega na analizie intensywności oświetlenia panującego w pomieszczeniu i automatycznemu zwiększaniu mocy lampy - tak, aby nawet przy silnym świetle obraz był wyraźny.
Funkcja ta działa automatycznie lub samodzielnie - można ustawić jeden z 8 poziomów czułości sensora oświetlenia. Szczerze mówiąc, funkcja ta jest średnio przydatna dla tych, którzy lubią oglądać filmy np. przy niewielkim nastrojowym świetle. Wtedy sensor badający oświetlenie praktycznie nie działa. Przydaje się za to w dzień, kiedy intensywność oświetlenia jest większa. Funkcję tę można także wyłączyć całkowicie. Zaawansowane opcje konfiguracji obrazu znane z modelu 900 pozostały. Użytkownik ma więc możliwość bardzo precyzyjnej kalibracji obrazu.
Zarzutem wideofili wobec 900-ki było niewielkie zmiękczenie obrazu powodowane przez technologię Smooth Screen zmniejszającą widoczne piksele z których tworzony jest obraz. Teraz efekt spadku ostrości został całkowicie wyeliminowany. Podczas oglądania filmów DVD otrzymujemy bardzo czysty ( znikoma liczba szumów ) i ostry obraz. Kolory są bardzo naturalne, jednak naszym zdaniem brakuje im nieco nasycenia. To, czym naszym zdaniem Panasonic ustępuje najnowszym modelom LCD najgroźniejszych konkurentów, to współczynnik kontrastu. Dynamiczna przesłona nie pomaga na tyle aby model ten dorównał w tej konkurencji modelom z kontrastem na poziomie 10000:1. Panasonic deklaruje kontrast 6000:1 i jest to wartość realna. Porównując ten model z Epsonem EMP-TW700 czy Sanyo PLV-Z5 widać słabsze zróżnicowanie czerni, wyraźnie niższy kontrast i mniejszą trójwymiarowość obrazu. Obraz Panasonica jest naprawdę dobry, lecz konkurencja wykonała większy krok do przodu.
Pilot: Nowy pilot jest wyraźnie słabszy od poprzednika. Nie ma ekranu LCD i nie pozwala na sterowanie innymi urządzeniami. Jest wygodny i ma podświetlane klawisze. Widać oszczędności.
Dystrybutor: Panasonic, tel. ( 22 ) 338 11 00, http://www.panasonic.pl
Wymiary ( Sz x W x Gł ): 39,5 x 11,2 x 30 cm
Waga: 5 kg
Funkcje: stopklatka, zoom, projekcja tylna, odwrócona, profile kolorów, wybór proporcji ekranu, ręczne przesuwanie obiektywu, progresywne skanowanie, cyfrowa korekcja gamma, dynamiczna przesłona, redukcja szumów, Light Harmonizer.
Złącza: wideo - S-Video, kompozytowe, komponent, VGA, HDMI, Serial.
Cena: 6999 zł
Kontrast: 6000:1
Jasność: 2000 ANSI lumenów
Trwałość lampy: bd
Rozdzielczość: 1280x720
Głośność: 25 dB