PolskaPosumowanie akcji "Internet w szkołach"

Posumowanie akcji "Internet w szkołach"

Uroczysta Gala podsumowująca działalność "Internet w szkołach – projekt Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej" w 2002 roku odbyła się we wtorek w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. Aleksander Kwaśniewski został odznaczony Orderem Uśmiechu, przyznanym na wniosek dzieci ze szkół obdarowanych komputerami, w podziękowaniu za realizację programu "Internet w szkołach".

25.02.2003 | aktual.: 25.02.2003 16:21

Obraz
© Prezydent Aleksander Kwaśniewski został kawalerem Orderu Uśmiechu (PAP/Tomasz Gzell)

Dzięki prezydenckiej inicjatywie, w 2002 roku ufundowano na terenie całego kraju 133 pracownie komputerowo-internetowe, z których korzystać może ponad 50 tysięcy uczniów i studentów. Trafiły one przede wszystkim do szkół usytuowanych w obszarach wiejskich, małych miasteczkach, na terenach o dużym wskaźniku bezrobocia, które jeszcze długo nie miałyby szansy na pozyskanie sprzętu komputerowego i naukę przy wykorzystaniu nowoczesnych metod kształcenia.

Od początku działalności programu – 1999 roku - dzięki ofiarności sponsorów akcji, możliwe było zainstalowanie na terenie całego kraju już 252 laboratoriów komputerowych.

Poza wyposażaniem szkół w pracownie komputerowe, w ramach programu organizowane są ogólnopolskie konkursy i projekty służące lepszemu wykorzystaniu istniejącej infrastruktury oraz aktywizacji młodzieży szkolnej i akademickiej.

W trakcie Gali ogłoszona ogłoszono reedycję dwóch konkursów dla uczniów szkół szczebla średniego. Pierwszy z nich, to realizowana wspólnie z Giełdą Papierów Wartościowych "Szkolna internetowa gra giełdowa", której celem jest wszechstronna edukacja inwestycyjna połączona z pełniejszym wykorzystaniem Internetu. Drugim, jest przeprowadzany już po raz trzeci, konkurs "Euroszkoła w Internecie" polegający na stworzeniu, utrzymaniu oraz aktualizacji szkolnej witryny internetowej o tematyce europejskiej, którego współorganizatorem jest Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Łączna wartość wsparcia finansowego i rzeczowego udzielonego w 2002 roku przez sponsorów programu wyniosła ponad 10 mln zł.

Gala jest uroczystością, podczas której podsumowywane są wszystkie działania podejmowane w roku poprzednim przez program "Internet w szkołach". Biorą w niej udział sponsorzy akcji, którzy otrzymują z rąk Prezydenta pamiątkowe statuetki oraz dyplomy, a także przedstawiciele świata nauki i kultury, media oraz delegacje z obdarowanych szkół.

Najwyższy tytuł Diamentowego Sponsora 2002 otrzymali: Action, AWRSP, ComputerLand, Grupa ING, INTEL, LG Electronics, Microsoft, Nokia, Telekomunikacja Polska.

Statuetkę Platynowego Sponsora 2002 otrzymał TP Internet.

Podstawową działalnością akcji "Internet w Szkołach" jest wyrównywanie szans polskiej młodzieży w procesie dydaktycznym, poprzez wyposażanie szkół w kompletne laboratoria komputerowe. Na pracownię, w zależności od liczby potencjalnych użytkowników składa się 6, 11 lub 16 multimedialnych komputerów połączonych w sieć lokalną z dostępem do Internetu, drukarka oraz skaner. Wszystkie pracownie mają zapewnione oprogramowanie dzięki firmie Microsoft, a edukację, nie tylko informatyczną, uczniom i nauczycielom zapewniają podręczniki i poradniki komputerowe przekazywane do szkół przez Reader’s Digest oraz Bractwo Kawalerów Gutenberga.

Kolejnym obszarem działalności Programu jest organizowanie ogólnopolskich projektów i konkursów. Mają one na celu optymalizację wykorzystania przez młodych ludzi istniejącej infrastruktury komputerowej oraz zwiększenie zainteresowania poznawaniem nowych możliwości zastosowania komputerów. W 2002 r. zorganizowane zostały ogólnopolskie konkursy – "EuroSzkoła w Internecie" i "Szkolna Internetowa Gra Giełdowa" dla uczniów szkół średnich oraz "Super Pracownia" dla studentów.

EuroSzkoła w Internecie

Konkurs "EuroSzkoła w Internecie" odbywał się w 2002 roku pod hasłem "Unia Europejska – Przybliż Innym!". Celem konkursu polegającego na stworzeniu i aktualizacji szkolnych witryn internetowych było pokazanie rówieśnikom w Polsce i za granicą czym jest Unia Europejska, czego młodzi ludzie w Polsce mogą oczekiwać w czasach międzynarodowej integracji.

Do konkursu zgłoszono 387 spełniających podane wcześniej kryteria prac. Jednym z wymogów stojących przed 4-osobowymi zespołami pracującymi pod opieką nauczyciela było odwzorowanie treści witryny w co najmniej jednym, oficjalnym języku Unii Europejskiej, tak aby była interesująca także dla młodzieży z zagranicy. Część witryn posiadała także inne wersje językowe, takie jak rosyjska, litewska, czeska, bułgarska czy chińska.

Oprócz ogólnie dostępnych informacji dotyczących Polski i Unii Europejskiej, na stronach znajdowały się multimedialne relacje ze spotkań klubów oraz debat europejskich, codziennie uzupełniane aktualności, opracowania własne, relacje z wymian międzynarodowych czy informacje o programach europejskich dla młodzieży, jak i społeczności lokalnych.

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa

Celem adresowanego do szkół ponadgimnazjalnych konkursu "Szkolna Internetowa Gra Giełdowa" była wszechstronna edukacja ekonomiczna, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rynkowych. 124 zespoły z 77 szkół wzięły udział w internetowych zawodach, polegających na inwestowaniu wirtualnych pieniędzy, w warunkach zbliżonych do prawdziwego rynku. Gra została zorganizowana wspólnie z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie, a głównym sponsorem nagród była Telekomunikacja Polska.

Przed przystąpieniem do samej gry uczestnicy otrzymali nowoczesne, "e-learningowe" materiały edukacyjne, dzięki którym mogli dowiedzieć się jak działa rynek kapitałowy, na czym polega inwestowanie oraz zarządzanie portfelem i ryzykiem.

W grze brały udział grupy 4-6 osobowe, które razem z nauczycielem-opiekunem podejmowały decyzje inwestycyjne. Kreując poczucie odpowiedzialności młodych ludzi za działania podejmowane przez nich w Internecie, w SIGG wykorzystywane były zabezpieczenia stosowane przy podpisie elektronicznym, co stało się możliwe dzięki współpracy z Centrum Certyfikacji Signet powołanemu przez TP Internet.

Super Pracownia

Celem projektu "Super Pracownia" było utworzenie w 2002 roku 25 nowoczesnych laboratoriów komputerowych w ośrodkach akademickich na terenie całego kraju, które będą dostosowane do potrzeb studentów oraz kadry naukowej. Założeniem stojącą za projektem było dostarczenie zaawansowanych technologii tam, gdzie użytkownicy będą potrafili w pełni wykorzystać dostarczone rozwiązania.

Realizacja takiego przedsięwzięcia była możliwa dzięki zawiązaniu elitarnego konsorcjum firm, które finansowo oraz technologicznie wsparły projekt. Po wyodrębnieniu pięciu dziedzin zaproponowano wyższym uczelniom udział w konkursie na najlepsze projekty, które będą mogły być zrealizowane przy wykorzystaniu takiej właśnie Super Pracowni. Zaproponowane kierunki badań to: architektura, wzornictwo, projektowanie maszyn i urządzeń; muzyka, dźwięk, cyfrowe przetwarzania sygnałów; biotechnologia, biochemia, genetyka; informatyka oraz finanse i bankowość, zarządzanie. (aka)

Zobacz także:
w WP-Media - Relację na żywo z Gali

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)