Porzucone dzieci miesiącami tkwią w szpitalach psychiatrycznych
Dzieci porzucone przez rodziców miesiącami przebywają na oddziałach psychiatrycznych. Problem ten narasta od kilku lat - alarmuje Anna Brzezińska z zarządu województwa mazowieckiego.
Co musisz wiedzieć?
- Gdzie przebywają dzieci? Na oddziałach psychiatrycznych w całej Polsce dzieci pozostają po zakończonym leczeniu, ponieważ rodzice ich nie odbierają.
- Dlaczego to się dzieje? Problem wynika z przedłużających się spraw sądowych oraz kryzysu rodzicielstwa - podkreśla dr Aleksandra Lewandowska.
- Jakie są konsekwencje? Dzieci doświadczają kolejnych kryzysów emocjonalnych, czekając na decyzje sądowe.
Na oddziałach psychiatrycznych w Polsce dzieci, które zostały porzucone przez rodziców, spędzają miesiące po zakończeniu leczenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prawo jazdy dla 17-latka. Jest reakcja polityka Polski 2050
Jak informuje Anna Brzezińska z zarządu województwa mazowieckiego, w jednym z mazowieckich szpitali aż 10 z 30 łóżek dziecięcych zajmują dzieci, które nie zostały odebrane przez rodziców. - Obserwujemy, że w procesie leczenia nie uczestniczą rodzice - mówi Brzezińska.
Dlaczego dzieci pozostają w szpitalach psychiatrycznych?
Dr Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultantka w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży zauważa, że problem ten narasta od kilku lat, szczególnie po pandemii.
- Mówimy o dzieciach w wieku siedmiu lat i starszych, nastolatkach - podkreśla Lewandowska. Dzieci pozostają w szpitalach z powodu przedłużających się spraw sądowych oraz braku miejsc w rodzinach zastępczych.
Jakie są skutki dla dzieci?
Dzieci, które pozostają w szpitalach psychiatrycznych, doświadczają kolejnych kryzysów emocjonalnych. - Dziecko jest przywożone i zostawiane ze spakowanymi rzeczami pod drzwiami domu dziecka - opisuje Lewandowska.
Wprowadzone w 2022 r. przepisy dodatkowo komplikują sytuację, kierując na oddziały młodzież z problemami społecznymi, co stwarza niebezpieczne warunki dla wszystkich pacjentów.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Edukacja zdrowotna w szkołach. Założenia programu