Porządkowanie rynku mediów elektronicznych
Ustawa o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji przyjęta przez Sejm
Projekt ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji ze zmianami wprowadzonymi przez Senat został 29 grudnia 2005 r. ostatecznie przyjęty przez Sejm RP.
Podstawowym celem ustawy jest uporządkowanie niejasnego podziału zadań i kompetencji organów administracji publicznej w dziedzinie mediów elektronicznych, w szczególności wyraźne i konsekwentne rozdzielenie kompetencji regulacyjnych związanych z treścią przekazu od sfery przenoszenia (transmisji) tych treści w sieciach elektronicznych. Jeśli chodzi o zawartość audiowizualną przekazów, to organem właściwym w tych sprawach będzie jak dotychczas KRRiT oraz jej Przewodniczący. Natomiast poszerzenie zadań i kompetencji związanych stricte z działalnością telekomunikacyjną o zagadnienia transmisji radiofonicznych i telewizyjnych uzasadniają utworzenie nowego organu regulacyjnego – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Prezes UKE). Temu właśnie organowi powierzone zostaną sprawy związane z transmisją treści audiowizualnych, w tym kwestie korzystania z infrastruktury sieci elektronicznych.
Zasadnicza różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym sprowadza się do likwidacji obecnego organu regulacyjnego w sprawach telekomunikacji i poczty – Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, utworzeniu nowego organu regulacyjnego – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz wyraźnego rozdzielenia kompetencji w dziedzinie komunikacji elektronicznej pomiędzy KRRiT oraz Prezesa UKE. Prezes UKE przejmie wszystkie dotychczasowe zadania i kompetencje Prezesa URTiP oraz przejmie z obecnego zakresu właściwości Krajowej Rady oraz jej Przewodniczącego zadania związane z:
1) prowadzeniem rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostarczania systemów dostępu warunkowego, elektronicznych przewodników po programach i multipleksowania sygnałów cyfrowych, 2) analizą rynków właściwych oraz nakładaniem, utrzymywaniem, zmianą lub znoszeniem obowiązków regulacyjnych w stosunku do przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostarczania systemów dostępu warunkowego, elektronicznych przewodników po programach i multipleksowania sygnałów cyfrowych, 3) dokonywaniem, zmianą lub cofaniem rezerwacji częstotliwości na cele rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych, 4) przeprowadzaniem konkursu na rezerwacje częstotliwości na cele rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych w sposób cyfrowy. Wprowadzenie proponowanych zmian pozwala oczekiwać pozytywnych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych. Przede wszystkim w jasny sposób rozdzielone zostaną zadania i kompetencje organów administracji publicznej w
dziedzinie mediów elektronicznych oraz zharmonizowane zostaną procedury uzyskiwania uprawnień do wykonywania działalności w zakresie rozprowadzania treści audiowizualnych. Wejście w życie ustawy stworzy również przedsiębiorcom działającym w sektorze komunikacji elektronicznej przejrzyste reguły funkcjonowania. Nie może przy tym budzić wątpliwości, iż określenie klarownych warunków prawnych jest jednym z istotnych czynników korzystnie wpływających na podejmowanie i rozwój działalności gospodarczej. W praktyce przyjęcie proponowanych rozwiązań stworzy również możliwość wyłonienia operatorów naziemnych multipleksów bez ryzyka popadania w sprzeczność bądź to z unormowaniami ustawy o radiofonii i telewizji, bądź też Prawa telekomunikacyjnego. Unormowania tych ustaw pozostawały dotąd bowiem w rażącej niespójności.
Zgodnie z przepisami ustawy nowy organ regulacyjny komunikacji elektronicznej powstaje po upływie 14 dni od daty ogłoszenia ustawy - podało w komunikacie Ministerstwo Transportu i Budownictwa.