Ponad połowa urzędów odpowiada na e‑maile interesantów
Ponad połowa urzędów administracji publicznej odpowiada na pytania interesantów kierowane drogą elektroniczną - wynika z badań "Władza on-line" przeprowadzonych w listopadzie tego roku przez inicjatywę Internet Obywatelski i serwis eGov.pl. W badaniu wzięło udział 366 urzędów administracji rządowej i samorządowej.
Celem przeprowadzonego badania było określenie, w jakim stopniu obywatele mogą skorzystać z poczty elektronicznej w kontaktach z urzędami oraz czy i na ile pracownicy urzędów są świadomi możliwości wykorzystania tej drogi kontaktu.
Przesłane do urzędów e-mailem pytanie brzmiało: "Czy do Państwa instytucji można złożyć pismo (zapytanie) drogą elektroniczną (np. jako plik w formacie PDF lub MS Wordzie dołączony do maila) - czy też konieczne jest przesłanie pisma drogą tradycyjną (w formie papierowej)".
Na pytanie odpowiedziało nam ponad 53% z 366 urzędów, do których wysłaliśmy pytanie - poinformował Tomasz Kulisiewicz z inicjatywy Internet Obywatelski.
W stosunku do badań z roku 2002 r. 7% urzędów miejskich więcej wysłało odpowiedź - zauważył Kulisiewicz.
W kategorii magistratów najwięcej odpowiedzi nadeszło od burmistrzów i prezydentów miast województwa podkarpackiego (odpowiedziało aż 90% zapytanych) oraz lubuskiego (odpowiedziało 70%). Sporo poniżej średniej wypadły natomiast miasta woj. małopolskiego (36%) i podlaskiego (30%).
Ogólne wyniki bardzo zaniża kategoria "instytucje centralne nadzorowane przez premiera", w której tylko jeden na pięć ankietowanych urzędów odpowiedział na pytanie.
Nie dostaliśmy e-maila z odpowiedziami m.in. od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Służby Cywilnej - powiedział Kulisiewicz. Jestem też zdziwiony, że nie odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury, któremu podlega Telekomunikacja Polska - dostawca Internetu - dodał Kulisiewicz.
Zaznaczył, że spośród urzędów, które odpowiedziały na list, tylko kilka procent odpowiedziało, że w ich urzędzie nie można złożyć zapytań drogą elektroniczną.
Badanie przeprowadził Internet Obywatelski wraz z serwisem eGov.pl w listopadzie tego roku, wysyłając pytanie do: ministerstw, urzędów centralnych podległych ministerstwom, urzędów centralnych nadzorowanych przez premiera, innych państwowych jednostek organizacyjnych, urzędów wojewódzkich, urzędów marszałkowskich i miast należących do Związku Miast Polskich. Pełne wyniki badań dostępne są na stronie www.egov.pl.
Internet Obywatelski powstał w czerwcu 2001 roku. Określa się jako apolityczny, niekomercyjny ruch na rzecz budowy w Polsce społeczeństwa informacyjnego. Przez swoje działania inicjatywa chce skłonić administrację publiczną do szerszego wykorzystania internetu w kontaktach władza - obywatele.