Pomorską Koleją Metropolitarną jeżdżą pierwsze lokomotywy
Ruszyły ostatnie próby przed oddaniem do użytku obiektów inżynieryjnych Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. 115 tonowa Tamara oraz Gagarin przez kilka najbliższych dni będą testować udźwig mostów oraz wiaduktów.
07.11.2014 | aktual.: 08.11.2014 10:47
Pomorska Kolej Metropolitarna zakończyła już budowę niezbędnej infrastruktur wielkogabarytowej. Za około trzy tygodnie nadzór budowlany odbierze ponad 40 obiektów budowlanych – wiaduktów, estakad oraz przepustów. Ostatnim etapem przygotowań są testy obciążeniowe. Pozytywne przejście próby stanowi podstawę do złożenia wniosków o dopuszczenie do ruchu kolejowego i użytkowania.
Od dwóch dni na 18 kilometrach torowisk trwają próby obciążeniowe obiektów inżynieryjnych. Biorą w nich udział dwie lokomotywy spalinowe ST 44. Ich łączna masa to ponad 230 ton. Testujący wiadukty kolejarze nazywają je pieszczotliwie „Gagarin” oraz „Tamara”. Lokomotywy są nazywane w ten sposób ze względu na kraj ich pochodzenia.
Obie lokomotywy zaledwie wczoraj dotarły na teren naszej budowy. Na pierwszy ogień poszło przejście pod torami przy ul. Szybowcowej w Gdańsku, które test obciążeniowy zdało pozytywnie - powiedział Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Nie są to pierwsze próby wytrzymałościowe. Wcześniej cztery ciężarówki wypełnione po brzegi piaskiem testowały nośność jednego z wiaduktów. „Nowy Most Weisera” powstał w miejscu wyburzonego w 2013 roku poprzednika. Jego nazwa bierze się od bohatera jednej z książek P. Huelle, który często uczęszczał w to miejsce.
Program budowy PKM-ki realizowany jest bez żadnych opóźnień, wedle harmonogramu. Obecnie budowa jest zakończona w 80 procentach, do końca grudnia ma osiągnąć 95 proc. gotowości. Planowany czas zakończenia robót to maj 2015 roku. Pół roku później zostanie oddany do użytku wiadukt w Gdańsku Zaspie.
Władzie PKM zapewniają, że nie zakłóci to kursowania kolejki. Ma ona rozpocząć swoją działalność 1 września. Na obszarze zaspy ruch będzie odbywać się po jednym torze. Składy będą jeździć raz na 15 minut.
Budowa nowej linii kolejowej jest największą inwestycją obecnie realizowaną przez samorząd wojewódzki. Nowa linia umożliwi dojazd z Gdańsk oraz Gdyni do lotniska w ciągu 25 minut. Koszt inwestycji to ponad 720 mln złotych. 70 procent kosztów pokryte jest ze środków Unii Europejskiej.