Polskie produkty coraz nowocześniejsze
Tylko dwóm polskim produktom najnowszych technologii udało się ostatnio zaistnieć na światowych rynkach.
Może być lepiej. Firmy zwiększają wydatki na badania i rozwój -
informuje "Rzeczpospolita".
Międzynarodową karierę robią też produkty krakowskiego ComArchu. Grupa ma 10 spółek zależnych na kilku kontynentach, sprzedaje specjalistyczne oprogramowanie liczącym się operatorom telekomunikacyjnym. Jest jedyną rodzimą firmą widoczną w rankingach światowych producentów tej branży.
Po latach zastoju firmy w kraju zaczęły więcej wydawać na badania i rozwój. Są to już ponad 2 mld zł rocznie. Jak wynika z szacunków "Rz", suma ta zwiększa się z każdym rokiem o kilkaset mln zł.
To dobra wiadomość, pisze "Rzeczpospolita", bo na badania nad nowymi technologiami do tej pory wydawaliśmy tyle, ile słabo rozwinięte kraje. W 2004 roku było to zaledwie 0,6% produktu krajowego brutto. Średnio w krajach UE jest to 1,98% rocznie.(PAP)