Polskie mleko podbija światowe rynki
Wielka Brytania, Francja oraz Włochy to kraje, w których branża mleczarska przechodzi poważny kryzys. Polscy mleczarze radzą sobie znacznie lepiej, a rok 2013 może się dla nich okazać jeszcze lepszy niż ubiegły. Planowane dochody mogą sięgnąć nawet 33 mld złotych, co w dobie spadającego zainteresowania mlekiem i jego przetworami w Europie jest ogromnym sukcesem. Na co może liczyć w takiej sytuacji indywidualny rolnik?
Co nas wyróżnia?
Nasi rolnicy mogą odetchnąć z ulgą. Mimo niestabilnej sytuacji gospodarczej produkty polskie cieszą się uznaniem nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami. Eksport odgrywa w polskim mleczarstwie ważną rolę, a polskie mleko w Europie cieszy się bardzo dobrą opinią. Wysoka jakość oraz dbałość o ekologię sprawiają, że krajowe produkty na brak zainteresowania nie mogą narzekać. Sprzyja to produkcji mleka, której wartość w 2012 roku przekroczyła 12 mld litrów. Znaczna jego część trafiła na zagraniczne rynki.
Gdzie trafia polskie mleko?
Dobrym rokiem dla eksporterów okazał się rok 2012. W tym okresie na światowe rynki trafiło ponad 890 tysięcy ton polskich produktów mleczarskich. Dominowało wśród nich mleko płynne oraz mleko w proszku, zwiększyło się również zainteresowanie krajowymi twarogami. Wszystko wskazuje na to, że dla dostawców mleka rok 2013 będzie równie pomyślny. Gdzie najczęściej trafia polskie mleko? Wielką szansą dla jego producentów są rynki wschodnie, jak Rosja czy Litwa. Stałą pozycję na liście krajów skupujących polski nabiał zajęły z kolei takie kraje, jak Niemcy, Czechy, Węgry i Holandia. Sery topione podbiły z kolei rynki arabskie, a jednym z ich największych odbiorców stała się Arabia Saudyjska.
Eksport: wielka szansa dla polskich dostawców mleka
Polskie produkty mleczne poza granicami Polski radzą sobie doskonale. Ich wysoka jakość oraz atrakcyjna cena sprawiły, że stały się znane nie tylko w Europie, ale i na innych kontynentach. Docenili je Chińczycy oraz Wietnamczycy, z polskim nabiałem można się też zetknąć na terenach Ameryki Południowej, w Meksyku i na Kubie. W dobie tak ogromnego zainteresowania polskim mlekiem dla krajowych dostawców mleka wielką szansą staje się właśnie eksport oraz nawiązanie współpracy z odbiorcą mleka znanym ze swych produktów poza granicami kraju.
Mlekovita, lider w polskiej branży mleczarskiej i jeden z największych eksporterów produktów mlecznych, stawia na produkty nabiałowe i mleczarskie powstające na bazie polskiego mleka. Zapotrzebowanie na nie jest w przypadku tej firmy ogromne, a każdy z 13 zakładów produkcyjnych staje się szansą dla krajowych producentów. Rolnicy, którzy szukają stabilnego i rzetelnego odbiorcy mleka, mogą w tej spółdzielni znaleźć silne oparcie. Dzięki niej ich mleko może trafić z polskiej wsi na światowej rynki, na których produkty polskie cieszą się od lat bardzo dobrą opinią.
Materiał powstał przy współpracy z Mlekovitą