Trwa ładowanie...

Polskie floty nie są gotowe do raportowania redukcji śladu węglowego - nowy raport

Niemal 70% firm nie posiada zeroemisyjnych pojazdów w swoich flotach. Co trzecia firma wdrożyła narzędzia do pomiaru i raportowania emisji CO2, z czego ponad 24% firm w pełni lub częściowo wykorzystuje do tego rozwiązania telematyczne. Głównymi wyzwaniami we wprowadzeniu raportowania emisji CO2 jest koszt i czas implementacji rozwiązań oraz mała liczba pracowników z odpowiednim doświadczeniem.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
WebfleetWebfleetŹródło: materiały partnera
dn2rumw
dn2rumw

Od stycznia tego roku obowiązuje dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), która wymaga od niektórych firm ujawniania między innymi wpływu ich działalności na ludzi i środowisko oraz ustalania celów redukcji emisji dwutlenku węgla i wdrażania skutecznych działań w tym zakresie. Mimo że niektóre firmy nie są jeszcze zobowiązane do raportowania swoich emisji CO2, nadal mogą odczuć wpływ dyrektywy w zakresie większej przejrzystości. Gotowość polskich firm flotowych jest znikoma. Ten fakt potwierdzają dane z najnowszego raportu "Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie flot. Stan polskiego rynku flotowego marzec 2024" przygotowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie magazynu "Fleet" oraz firmy Webfleet - cieszącego się globalnym zaufaniem rozwiązania Bridgestone do zarządzania flotą. Badanie wykonano wśród 200 firm flotowych posiadających co najmniej 20 samochodów osobowych. Raport prezentuje stan dekarbonizacji polskiego rynku flotowego, zainteresowanie i plany związane z przejściem na pełną zeroemisyjność oraz poziom wdrażania narzędzi umożliwiających monitorowanie i raportowanie emisji CO2.

Plany na dekarbonizację polskich flot

Według badania niecałe 70% firm nie ma w swoich flotach żadnego nieemisyjnego samochodu, natomiast te, które posiadają, najczęściej wspierane są leasingiem bądź kredytem. Oprócz tego blisko 60% firm flotowych nie bierze pod uwagę kosztów dekarbonizacji w planowaniu budżetu na dany rok. Przeważająca liczba klientów flotowych, bo aż 56,5%, przyznała otwarcie, że obecnie nie planuje przejść na bezemisyjne samochody służbowe. Kolejne 32% twierdzi, że nie zamierza nigdy tego zrobić.

Webfleet - Raport Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie materiały partnera
Webfleet - Raport Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie Źródło: materiały partnera

Wykorzystanie narzędzi do pomiaru i raportowania emisji CO2

Wyniki raportu wskazują, że 28% firm wdrożyło, a 18,5% obecnie testuje narzędzia do pomiaru i raportowania emisji CO2 we flotach. Większość z tych firm nie zdaje sobie jednak sprawy z korzyści płynących z monitorowania emisji. Badanie pokazuje, że 46,2% przedsiębiorców z tej grupy nie zauważa benefitów, a 25,8% nie potrafi tego ocenić. Ci, którzy dostrzegają pozytywne aspekty, wskazują większą dyscyplinę w spalaniu (16,1%), oszczędności na paliwie i opłatach drogowych (16,1%), zwiększoną uważność i lepszą jazdę kierowców (4,3%) oraz brak kar poniesionych przez firmę za emisję (3,2%). Część z tych firm częściowo lub w pełni wykorzystuje do tego rozwiązania telematyczne - ponad 24%.

dn2rumw

"Cieszy fakt, że firmy wdrażają nowoczesne narzędzia, które wspomogą w redukcji dwutlenku węgla. Ważne jest budowanie świadomości, jak rzetelne dane na temat emisji mogą pomóc w działalności oraz jak eliminacja CO2 przynosi pozytywne korzyści firmom i jej rozwojowi, a jest ich wiele. Pomaga dostosować się do wymogów prawnych, poprawić wizerunek i podnieść konkurencyjność poprzez transparentność, a przede wszystkim pozytywnie wpłynąć na środowisko" - mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland & EE w Webfleet.

"Nasze najnowsze certyfikowane narzędzie do raportowania emisji CO2 jest rozwiązaniem, które w dokładny sposób oblicza bezpośrednią emisję. Korzystając z metodologii TÜV Rheinland, rozwiązanie dostarcza szczegółowych danych na temat ilości wytwarzanego dwutlenku węgla przez pojazdy. Oprócz pomocy w spełnieniu wymagań przepisów zapewnia wgląd w to, które pojazdy wytwarzają niepotrzebny CO2" - dodaje Terlecki.

Dla niektórych firm wdrożenie narzędzi do raportowania CO2 wiąże się z wysokimi kosztami (24,5%). Jest to główna przeszkoda wymieniana przez przedsiębiorstwa, które finansują pojazdy firmowe ze środków zewnętrznych. Oprócz tego wyzwaniem jest mała liczba osób w firmie, która zna się na wdrażaniu tego typu rozwiązań (18,5%) oraz czas, który trzeba poświęcić na ich implementację (16%).

Webfleet - Raport Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie materiały partnera
Webfleet - Raport Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie Źródło: materiały partnera

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2024 roku przez Instytut Keralla Research. W badaniu wzięło udział 200 firm flotowych posiadających co najmniej 20 samochodów służbowych. Respondentami były osoby odpowiedzialne za politykę flotową, w tym między innymi właściciele oraz menedżerowie flot. W tej grupie 85% badanych firm posiada floty od 20 do 50 aut, a 15% powyżej 51 pojazdów. Wśród badanych przeważają przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 49 osób (43%). Najwięcej odpowiedzi uzyskano z branży handlowej (45%). 38,5% firm korzysta z mieszanych (zewnętrznych i własnych) źródeł finansowania.

dn2rumw

Źródło informacji: Webfleet

Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
dn2rumw

WP Wiadomości na:

dn2rumw
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj