Polskie drogi poza unijnymi standardami
W ciągu ostatnich 15 lat stan polskich dróg zamiast się poprawić pogorszył się. Tak wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli, do którego dotarła Informacyjna Agencja Radiowa.
07.12.2005 | aktual.: 08.12.2005 10:18
Tylko 1% dróg w naszym kraju spełnia unijne standardy. Gdyby w Polsce stosować kryteria takie jak w innych krajach Unii to połowa dróg z powodu złego stanu i dużych kolein powinna zostać zamknięta dla ruchu.
W latach 1990-2004 wybudowano zaledwie 340 kilometrów odcinków autostrad czyli 10 razy mniej niż w krajach Unii Europejskiej.
W zbadanym przez NIK okresie kolejne rządy zamiast budować autostrady, głównie tworzyły i ciągle zmieniały nierealne plany i programy ich budowy. Powoływały przy tym do realizacji tych zamierzeń nowe urzędy w miejsce już istniejących.
Całkowicie nieskuteczna okazała się koncepcja budowy autostrad w systemie koncesyjnym.
W badanym okresie znacznie wzrósł udział transportu samochdowoego o 174%, a spadł przewozów kolejowych o blisko 70%. NIK negatywnie oceniła też samo funkcjonowanie i restrukturyzację PKP.
Negatywny wpływ na sytuację finansową spółek miało niewywiązywanie się budżetu państwa z obowiązku dofinansowywania kolei oraz krajowych przewozów pasażerskich.