06-01-2006 15:50

Polski teleskop odkrył nową kometę

Automatyczny teleskop ASAS, zaprojektowany i
zbudowany przez dr. hab. Grzegorza Pojmańskiego z Obserwatorium
Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego, odkrył swoją drugą
kometę - poinformował Cyrkularz Międzynarodowej Unii Astronomicznej.

d3i0ayi

1 stycznia b.r. jeden z teleskopów ASAS zarejestrował na zdjęciu rozmyty obiekt. W miejscu sfery niebieskiej, w którym się znajdował, nie oczekiwano żadnego znanego ciała Układu Słonecznego. Od razu nasunęło się więc podejrzenie, że mamy do czynienia z nową kometą.

W nocy 4 stycznia wykonano kolejne obserwacje, które - wraz z poprzednimi - pozwoliły na wyznaczenie wstępnej orbity. Wtedy stało się jasne, że mamy do czynienia z nowym obiektem, który uzyskał oznaczenie C/2006 A1 (POJMANSKI).

C/2006 A1 (POJMANSKI) jest obecnie widoczna na półkuli południowej jako obiekt o jasności 12-13 magnitudo, oznacza to, że jest w zasięgu dużych teleskopów amatorskich. Kometa jednak cały czas jaśnieje, bowiem zbliża się i do Ziemi, i do Słońca. Kometa najbliżej Słońca znajdzie się 22 lutego.

Jest to już druga kometa odkryta przez projekt Pojmańskiego. Pierwszą była C/2004 R2 (ASAS) zarejestrowana we wrześniu 2004 roku.

d3i0ayi

Projekt ASAS rozpoczął swoją działalność w latach 1996-1997 od jednego niewielkiego instrumentu, którego zadaniem było rejestrowanie jasności ok. miliona gwiazd z półkuli południowej. Projekt okazał się bardzo wydajny. Pozwolił na wykrycie wielu nowych i ciekawych gwiazd zmiennych. ASAS rozwijał się też szybko i obecnie składa się z czterech instrumentów umieszczonych w obserwatorium w Las Campanas w Chile.