Polski sukces na festiwalu w Awinionie
Spektakl "(A)pollonia" warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego był jednym z czterech najlepszych przedstawień zakończonego właśnie festiwalu teatralnego we francuskim Awinionie - pisze dziennik "Le Monde".
Gazeta dokonuje krótkiego bilansu tegorocznego europejskiego święta teatru, które po trzech tygodniach scenicznego maratonu dobiegło końca. "Le Monde" podkreśla, że festiwal przyciągnął po raz kolejny tłumy widzów. Podczas oficjalnego przeglądu, w którym można było obejrzeć ponad trzydzieści sztuk, sprzedano niemal wszystkie bilety - 125 tysięcy na 133 tysiące dostępnych.
- Festiwal dostarczył niemałą liczbę pięknych przedstawień, wśród nich cztery znakomite - twierdzi gazeta. Wśród tej czwórki liderów wymienia na pierwszym miejscu "arcydzieło teatru politycznego" - "Riesenbutzbach" szwajcarskiego reżysera i muzyka Christopha Marthalera.
Obok tego przedstawienia w ścisłej czołówce swojego rankingu "Le Monde" wymienia trzy inne: "(A)pollonię" warszawskiego Nowego Teatru, autorski spektakl flamenco andaluzyjskiego choreografa Israela Galvana oraz poetyckie dzieło sceniczne Francuza Claude'a Regy według "Ody morskiej" Fernanda Pessoi.
Tekst w "Le Monde" ilustruje zdjęcie Magdaleny Cieleckiej, wcielającej się w polskim spektaklu w podwójną rolę: mitycznej Alkestis i Apolonii, Polki ratującej w czasie drugiej wojny światowej Żydów.
Według recenzentki teatralnej dziennika, polska sztuka wywołała w Awinionie "szok estetyczny i myślowy". - Krzysztof Warlikowski kontynuuje w "(A)pollonii" swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym - podkreśla autorka tekstu, Fabienne Darge.
Także inna opiniotwórcza francuska gazeta, "Le Figaro", wypowiada się w superlatywach o "(A)pollonii", zaliczając ją do pięciu najciekawszych spektakli festiwalu.
"(A)pollonia" jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall, Jonathana Littella, J.M. Coetzeego i innych. Przedstawienie prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm.
Autorką scenografii jest pracująca od lat z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak. W przedstawieniu Nowego Teatru występują m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Danuta Stenka, Ewa Dałkowska i Andrzej Chyra.