Polska to kraj zimny, biedny, ciemny i smutny?
Podczas "Tygodnia dla Prasy" przed Światową
Wystawą Expo 2008 w Saragossie Polska pokazała dziennikarzom swój
pawilon. O polskiej prezentacji informowały aragońskie
media, prasa, radio i telewizja.
Na przedstawienie pawilonu zdecydowało się na razie tylko 15 z ponad stu krajów uczestniczących w Expo 2008. Na nieco ponad dwa tygodnie przed otwarciem wystawy budowa polskiej ekspozycji jest na ukończeniu.
Jak twierdzi Silvia de Felix z biura prasowego wystawy, Polska kojarzy się Hiszpanom "z muzyką Chopina, wielkiego kompozytora i pianisty, który wypoczywał na Majorce, a także ze wspaniałą przyrodą".
Jednak badania przeprowadzone na zlecenie komisarza generalnego sekcji polskiej Expo Macieja Pawlickiego wykazały, że dla przeciętnego Hiszpana Polska to kraj "zimny, biedny, ciemny i smutny", gdzie "nic specjalnie ciekawego się nie dzieje, od którego lepiej trzymać się z daleka".
Taki obraz naszego kraju kontrastuje z pozytywnym obrazem jego mieszkańców. Hiszpanie uważają bowiem Polaków za ludzi mądrych, pracowitych i uczciwych, chociaż zamkniętych w sobie i pełnych kompleksów - powiedział Pawlicki w polskim pawilonie.
Mamy paradoksalną sytuację, w której marka "Polska" praktycznie w Hiszpanii nie istnieje, a jeżeli już, to ma zabarwienie negatywne, natomiast marka "Polak" ma poważne atuty - zauważył.
Zdaniem Pawlickiego udział Polski w Światowej Wystawie w Saragossie "to nie jednorazowa akcja promocyjna, ale działanie w kontekście długofalowej strategii budowania pozytywnego wizerunku naszego kraju".
Naszym celem jest przedstawienie Polski jako kraju atrakcyjnego, nowoczesnego, realizującego projekty z zakresu najbardziej zaawansowanych technologii, w którym ludzie potrafią jednocześnie łączyć kreatywność i innowacyjność z tradycyjna dbałością o dziedzictwo kulturowe i naturalne - dodał.
Projekt polskiego pawilonu odwołuje się do tych właśnie wartości. Budowla przypomina z zewnątrz tężnie solankowe, a wnętrze to nowoczesny jacht, zapraszający do wirtualnego rejsu po Polsce.
Tematem Expo 2008, które rozpocznie się w stolicy hiszpańskiej Aragonii 14 czerwca i potrwa trzy miesiące, jest "Woda i Zrównoważony Rozwój".
W polskim pawilonie zaprezentowane zostaną nieznane w Hiszpanii, a licznie występujące w Polsce, śródlądowe zbiorniki wodne, jak mazurskie i tatrzańskie jeziora, rzeki, malownicze potoki, najdłuższe piaszczyste plaże w Europie, piękne naturalne ekosystemy leśne, puszczańskie stawy i rozlewiska oraz wodne rezerwaty przyrody.
Chcemy pokazać, ze Polska to kraj, w którym wypoczynek jest przygodą, co umożliwia dobrze rozwinięta baza turystyki aktywnej, takiej jak windsurfing, kiteboarding, żeglarstwo, kajakarstwo, jeździectwo czy wspinaczka skałkowa. Możemy też pochwalić się szeroką ofertą ośrodków uzdrowiskowych, sanatoryjnych i spa - powiedział Pawlicki.
Komisarz przypomniał, że po udziale Polski w Światowej Wystawie Expo w japońskim Aichi w 2005 roku, bardzo wzrosła liczba japońskich turystów, którzy odwiedzili nasz kraj.
Szacuje się, że Światową Wystawę Expo 2008 w Saragossie odwiedzi 7 mln turystów, w tym połowa to będą Hiszpanie. Według organizatorów co najmniej pół miliona osób odwiedzi polski pawilon.
Grażyna Opińska