Polska"Polska krajem biedy i złodziei samochodów"

"Polska krajem biedy i złodziei samochodów"

19% Francuzów kojarzy Polskę z
ubóstwem, biedą i brakiem pracy; 18% Niemców z krajem
złodziei samochodów - wynika z badań wizerunku Polski w krajach
Unii Europejskiej, przeprowadzonych w latach 1997-2001 przez
Instytut Spraw Publicznych.

30.01.2004 | aktual.: 30.01.2004 16:59

ISP przedstawił wyniki badań w Warszawie w trakcie seminarium zorganizowanego przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich pt. "Wizerunek Polski w wybranych krajach UE".

Francuzi kojarzą Polskę również z Wałęsą i "Solidarnością" (15%); papieżem (15%); obozami koncentracyjnymi (10%); alkoholem i pijaństwem (9%).

9% ankietowanych ocenia Polskę jako miły i sympatyczny kraj; po 8% jako kraj o zimnym klimacie, położony na wschodzie. Dla 7% Francuzów Polska jest krajem o wysokiej kulturze, z bogatą tradycją; dla 5% krajem kojarzącym się z komunizmem i Jaruzelskim.

Niemcom natomiast Polska kojarzy się z krajem o innej kulturze i innej mentalności (14%), z krajem bardzo religijnym (13%), ale także z miejscem o pięknym krajobrazie (12%).

11% Niemców widzi Polskę jako miejsce kojarzące się z II wojną światową; 9% - jako kraj ludzi leniwych i niechlujnych, a 8% jako miejsce do robienia zakupów.

Michał Czaplicki z ISP, komentując w piątek wyniki badań, powiedział, że wizerunek Polski jest znacznie gorszy w Niemczech niż we Francji. "Francuzi kojarzą Polskę przede wszystkim ze wschodem, z krajem biednym i zacofanym, natomiast Niemcy postrzegają Polskę bardziej negatywnie, przede wszystkim jako kraj złodziei i kraj, który jest inny" - ocenił. Jego zdaniem, Polska powinna bardziej aktywnie promować i kształtować swój wizerunek w Europie.

Czaplicki zaznaczył, że dla przeciętnego Europejczyka "Polska kojarzy się z niczym", czego przykładem są Hiszpanie, których 70% nie umie znaleźć żadnych skojarzeń z Polską. Czaplicki zauważył także, że obraz Polski i Polaka "to dwie różne sprawy". Jak dodał, "obraz Polaka jest dużo lepszy, niż obraz Polski jako państwa". Zdaniem Czaplickiego, ogólny wizerunek Polaka w krajach UE jest "raczej pozytywny, bo jesteśmy widziani jako osoby zdyscyplinowane, uczciwe i odpowiedzialne, ale jednocześnie nadużywające alkoholu i zacofane".(iza)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)