Polscy pięknisie
Moda na piękne ciało staje się w Polsce coraz bardziej popularna.
30.08.2005 | aktual.: 30.08.2005 09:18
Jednak odwiedzający gabinety odnowy biologicznej, sauny, solaria czy salony fitness stanowią cały czas niewielki procent ogółu społeczeństwa.
Tylko niecałe 0,5% konsumentów zapytanych przez Acxiom potwierdziło, że w ostatnich trzech miesiącach odwiedziło ośrodki SPA czy tak zwane farmy piękności. Znacznie więcej osób korzysta z usług gabinetów kosmetycznych (13%) oraz solarium (12%). Sauny i salony masażu odwiedziło natomiast odpowiednio 4% i 3% respondentów. Z popularnych, wydawać by się mogło, klubów fitness oraz siłowni skorzystało tylko 6% badanych.
Bardziej wyczulone na punkcie swojego wyglądu są zdecydowanie panie. Wśród klienteli gabinetów kosmetycznych, aż 78% stanowią kobiety, podobnie jak solarium - 72%. Panowie natomiast chętniej korzystają z salonów masażu (44% klientów), sauny (54%), klubów fitness (51%) czy SPA (46%). Zwykle są to osoby z wykształceniem średnim lub wyższym (powyżej 80% we wszystkich kategoriach usług) oraz o wyższym statusie materialnym.
Szczególnie wyraźny profil klienta "lepiej uposażonego" można zaobserwować wśród odwiedzających gabinety SPA. Są to zwykle osoby zamieszkałe w dużych aglomeracjach miejskich - 55% w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, zajmujących atrakcyjne pozycje zawodowe. Aż 36% klienteli takich gabinetów to pracownicy biurowi, 20% to kierownicy lub dyrektorzy, a ponad 11% prowadzi własny biznes. 70% odwiedzających SPA posiada własny dom lub mieszkanie, a 65% ma do dyspozycji co najmniej jeden samochód. Osoby te chętnie i dużo podróżują - 37% wyjeżdża na urlop co najmniej 2 razy w roku, 45% zwiedza Europę, a 17% wybiera inne kontynenty.
Z solarium korzystają zwykle ludzie młodzi - 48% nie ukończyło 30 lat, w przeciwieństwie do gabinetów masażu, które w większości (53%) odwiedzają osoby w wieku powyżej 50 lat. Najbardziej zróżnicowaną wiekowo klientelę posiadają gabinety kosmetyczne, które odwiedzają zarówno ludzie młodzi, jak i starsi: 26% w wieku do 30 lat, 35% osób z przedziału 30-49 lat i 39% osób po pięćdziesiątce. Solaria oraz siłownie/kluby fitness są popularne nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Około 12% korzystających z tych usług mieszka na wsiach, a ponad 30% w miastach do 30 tysięcy mieszkańców.