Połowa Polaków nie ogląda reklam
Prawie 50% Polaków w czasie przerwy reklamowej przełącza kanał telewizyjny i sprawdza, co jest na innych programach - wynika z badania Ipsos-ASI.
05.03.2004 16:15
Według przeprowadzonego w lutym sondażu, odsetek osób deklarujących zmienianie kanału podczas trwania bloku reklamowego jest wyższy o 10% w porównaniu z rokiem 2000 i aż o 30% w porównaniu z rokiem 1995.
W trakcie reklam kanały częściej zmieniają mężczyźni (55%) niż kobiety (39%), osoby z wyższym wykształceniem (63%) oraz młodzi ludzie w wieku od 20 do 24 lat (63%).
31% badanych deklarowało, że podczas emisji reklam zostaje w pokoju, ale nie ogląda ich uważnie, 13% w tym czasie wychodzi z pokoju. Tylko 7% przyznało, że ogląda reklamy uważnie. W 1994 r. deklarowało to 17% badanych.
Według Ipsos-ASI, powodem nasilania się zjawiska jest w dużej mierze coraz większa liczba odbiorników telewizyjnych z pilotem oraz rosnąca z roku na rok liczba dostępnych w telewizji kanałów. Jest to również reakcja na ogólny poziom reklam emitowanych w polskiej telewizji.
U 42% Polaków reklamy wywołują znudzenie bądź irytację (36%), a tylko w niewielkim stopniu zainteresowanie (4%). O znudzeniu oglądaniem reklam mówią częściej ludzie młodzi, w wieku od 15 do 29 lat, uczniowie i studenci, o irytacji - częściej Polacy powyżej 40 roku życia oraz osoby z wyższym wykształceniem.
Ipsos-ASI jest częścią międzynarodowej firmy Ipsos, wyspecjalizowaną w badaniach reklamy. Badanie przeprowadzono między 4 a 10 lutego 2004 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie tysiąca Polaków w wieku 15 i więcej lat.