Polaku, czy jesteś "patriotą zakupowym"?
Rusza wielka i długotrwała kampania gospodarcza "Kupujnasze.pl". Organizatorzy zapowiadają, że będzie to pierwszy tego typu serial reklamowy na świecie. Ma zachęcać do kupowania polskich produktów.
21.03.2009 | aktual.: 21.03.2009 10:48
Współautor kampanii Jacek Sadowski podkreśla, że chodzi o wywarcie "realnego wpływu" na gospodarkę, co szczególnie ważne w czasach kryzysu. Dziś polski PKB w ponad 60% opiera się na popycie wewnętrznym. Sadowski uważa, że dramatycznie spadający eksport powoduje, że z tych 60% robi się 70. Zatem nasze wybory przy półkach sklepowych mają realny wpływ na siłę polskiej gospodarki i rozwój polskich firm.
Andrzej Olszewski z Ośrodka Badania Opinii Publicznej zauważył, że jedynie 5% polskich konsumentów zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu. W jego opinii, "patriotyzm zakupowy" Polaków będzie można łatwo pobudzić, bo już dziś - mając porównanie - zaczynamy doceniać polskie marki. 77% spośród nas deklaruje, że są polskie marki godne polecenia, z których Polacy mogą być dumni.
Ekonomista Piotr Koryś podkreśla, że nie chodzi o protekcjonistyczną politykę rządu, a o oddolne postawy patriotyczne i poczucie wspólnoty. Uważa, że kampania rozpoczyna się w bardzo dobrej chwili. Jego zdaniem pozycja konkurencyjna polskich firm na rynku zarówno lokalnym, jak i międzynarodowym, zdecydowanie poprawia się ze względu na zmianę kursu złotówki.
Prezydent Grudziądza Rafał Malinowski zachęca do przyłączenia się do kampanii także inne miasta i samorządy. Powiedział, że ci, co będą więcej sprzedawać, będą więcej zarabiać, a to służyć będzie rozwojowi firm i większemu zadowoleniu ich pracowników.
Kampania "Kupujnasze.pl" nie jest pierwszym przedsięwzięciem tego typu. Wcześniej promowano patriotyczne zachowania konsumenckie pod hasłem "Kupując polskie produkty, dajesz pracę". Przeprowadzono też kampanię skierowaną do przedsiębiorców "Zadbaj o swoją markę".