Trwa ładowanie...

Polacy znużeni informacjami o tematyce homoseksualnej - ankieta WP.PL

Są zbyt agresywne - tak większość Internautów biorących udział w internetowej ankiecie Wirtualnej Polski ocenia pojawiające się w ostatnim czasie informacje o tematyce homoseksualnej. Co czwarta osoba deklaruje, że czuje się nimi wręcz atakowana.

Share
Polacy znużeni informacjami o tematyce homoseksualnej - ankieta WP.PL
Źródło: Thinkstockphotos
d30gidb

Ankieta została przeprowadzona w czwartek 28 lutego, czyli na dzień przed oficjalnym rozpoczęciem kampanii społecznej zwalczającej homofobię "Rodzice, odważcie się mówić", której bohaterami są rodzice osób homoseksualnych i biseksualnych. Na plakatach widać twarze matki, ojca lub rodziców z dorosłym dzieckiem oraz hasła: “Córka nauczyła mnie odwagi. Elżbieta, matka lesbijki”; “Syn nauczył mnie jak ważne jest być sobą. Władysław ojciec geja”. Inicjatorem wydarzenia jest Kampania Przeciw Homofobii.

Z internetowej ankiety Wirtualnej Polski przeprowadzonej na dzień przez zaplanowaną kampanią - ale już po jej ogłoszeniu i nagłośnieniu w mediach - wynika, że wiele osób odczuwa znużenie pojawiającymi się treściami o tematyce homoseksualnej. Większość osób (39,22 proc.) pytanych, jak odbierają takie treści, odpowiada, że są zbyt agresywne i próbują na siłę zmienić ich poglądy. Niewiele mniej, bo 24,83 proc. badanych twierdzi, że czuje się nimi wręcz atakowana, jest ich za dużo.

d30gidb

17,66 proc. osób cieszy się pojawiającymi się w ostatnim czasie informacjami o tematyce homoseksualnej i uważają je za potrzebne, a 3,87 proc. uważa, że jest ich wciąż za mało. Swoje znudzenie deklaruje 9,19 proc. badanych, natomiast obojętność w tej sprawie deklaruje 4,76 proc. osób. Zaledwie 0,46% ankietowanych odpowiada, że nie ma w tej sprawie zdania.

Psycholog społeczny z SWPS dr Konrad Maj wymienia kilka przyczyn, dla których tak wysoki procent ankietowanych negatywnie odbiera informacje o tematyce homoseksualnej, niekiedy uznając je wręcz za agresywne. - Droga zmiany w świadomości Polaków w zakresie seksualności powinna iść w kierunku ewolucji, a nie rewolucji - mówi dr Maj, podkreślając jednocześnie, że dla kraju konserwatywnego światopoglądowo jakim jest Polska, takie treści wciąż są trudne do zaakceptowania: - Ogólnie temat seksualności Polaków jest tematem tabu i - według wielu - w przestrzeni publicznej nie powinno go być, a ma stanowić element dyskusji w kręgach prywatnych w domach.

Ekspert dopytywany, czy przyczyną negatywnych odczuć ankietowanych może być problem prowadzenia dyskusji w kraju - zbyt długo omawiane kontrowersyjne tematy - przyznaje, że jak najbardziej. Jednocześnie dodaje, że w mediach bardzo często są omawiane tematy będące dla dużej części społeczeństwa sprawą marginalną, co dodatkowo potęguje zniechęcenie. - Wiele osób ma poczucie, że temat homoseksualizmu jest tak mocno akcentowany i omawiany, żeby zapełnić przestrzeń medialną innym tematem, gdyż te inne są niewygodne dla rządzących - mówi dr Maj.

Wskazuje również na niewłaściwy sposób podejścia do tematu homoseksualizmu. - Często związki homoseksualne traktowane są w kategoriach czysto seksualnych, gdzie nie ma mowy o kwestiach, które są charakterystyczne dla bliskiego związku w jego tradycyjnym ujęciu, jak miłość, wsparcie, troska - mówi psycholog społeczny i dodaje, że wiele błędów w tej materii popełnianych jest przez samych homoseksualistów: - Parada równości eksponuje właśnie ten hedonistyczny wątek, że uczestnicy pokazują swoje ciało, obnażają się. Potęguje to myślenie: "Chodzi im tylko o seks".

d30gidb

W poniedziałek, czyli na krótko po rozpoczętej w piątek kampanii społecznej "Rodzice, odważcie się mówić" w ulicznej ankiecie WP.PL, zapytaliśmy Polaków o to, jak ją odbierają. Zdaniem jednych jest to krok w dobrym kierunku ku większej tolerancji i zrozumieniu, inni natomiast deklarują, że ciągłe zawracanie głowy homoseksualnym problemem jest nachalne i męczące. (Więcej na: czy walka z homofobią promuje homoseksualizm?)
. Plakaty przez miesiąc będą eksponowane w pięciu polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

Internetowa ankieta Wirtualnej Polski została przeprowadzona 28 lutego br. Wzięło w niej udział 6048 osób.

d30gidb

Podziel się opinią

Share
d30gidb
d30gidb
Więcej tematów