Polacy lubią płacić smartfonem, doceniając szybkość i wygodę tego rozwiązania
Z niedawnego badania Visa[1] wynika, że młodzi ludzie mają całkiem jasne wyobrażenie tego, jak technologia będzie wpływać na ich życie. Przedstawiciele pokolenia Alfa uważają, że w pracy nie obędą się bez social mediów, sztucznej inteligencji czy wirtualnej rzeczywistości[2]. To, jak myślą o technologii, pokazuje ich jasne oczekiwanie – technologia ma przede wszystkim zapewnić im ,,pełną wygodę", czyli ułatwiać ich życie, oszczędzać czas, pozwalając skupiać się na rzeczach, które są dla nich ważne. Jak to wpłynie na ich – i nasze – zakupy?
28.03.2024 | aktual.: 28.03.2024 08:58
Od kilku lat polscy konsumenci są coraz bardziej zaznajomieni z płaceniem w sklepach smartfonami – robi to już co piąty Polak[3]. Używanie smarfona, smartwatcha lub opaski do tej czynności jest doceniane przede wszystkim za szybkość i właśnie wygodę, ale także bezpieczeństwo. Choć wygląda na to, że tego typu urządzenia na dobre zagościły w naszym codziennym życiu, wciąż są jednak osoby, dla których to nowość. Jak zatem to zrobić i cieszyć się szybkimi i wygodnymi zakupami?
1. Dodaj swoją kartę Visa do aplikacji lub "portfela" na smartfonie lub smartwatchu. Zazwyczaj użytkownicy są proszeni o otwarcie aplikacji lub "portfela" na urządzeniu mobilnym i zeskanowanie karty Visa, dzięki czemu można ją szybko wczytać. Następnie należy samodzielnie wpisać kod CVV2, który najczęściej znajduje się na odwrocie karty. Proces ten nie zawsze będzie wyglądał tak samo, ze względu na różnice w systemach operacyjnych zainstalowanych na smartfonach.
2. Zamiast zapłacić kartą płatniczą w sklepie, wystarczy zbliżyć urządzenie do terminala płatniczego, zatwierdziwszy wcześniej płatność odciskiem palca lub skanując swą twarz za pomocą telefonu. W niektórych sytuacjach niezbędne może okazać się również wprowadzenie numeru PIN w celu autoryzacji transakcji.
3. Wszystkie terminale płatnicze w Polsce umożliwiają przyjmowanie płatności zbliżeniowych, więc nie ma obaw, że ta opcja nie będzie dostępna.
Jak płacić smartfonem w internecie?
Wielu Polaków używa smartfonów również do robienia zakupów online[4]. 65% polskich konsumentów zamawia towary lub usługi używając urządzeń mobilnych, a 71% płaci za nie w ten sposób[5]. Również podczas dokonywania płatności online niezbędne może okazać się zeskanowanie twarzy telefonem, wpisanie kodu PIN lub zatwierdzenie odciskiem palca w celu autoryzacji. Warto pamiętać, że w płatnościach online obowiązują limity, jak w przypadku tradycyjnych kart płatniczych. Czasami przed pierwszą płatnością, może okazać się konieczne zwiększenie limitu transakcyjnego wprowadzonego przez niektóre banki.
Jeśli jesteś klientem jednego z tych banków, możesz również skorzystać z Visa Mobile – nowego sposobu płatności online. Visa Mobile to nowy sposób płacenia kartą w internecie – jest to szybsza, a przy tym bezpieczniejsza metoda płatności telefonem, która działa w oparciu o tokenizację. Rozwiązanie zaprojektowano z myślą o wyeliminowaniu takich przeszkód jak ręczne wprowadzanie danych karty czy konieczność podawania hasła w trakcie płacenia. Dzięki temu płatność przebiega w płynny sposób i błyskawicznie – po wyborze Visa Mobile w bramce płatniczej należy wpisać numer telefonu na stronie internetowej, a następnie zaakceptować transakcję w aplikacji. Można więc powiedzieć w uproszeniu, że dzięki Visa Mobile możemy zapłacić w internecie naszym numerem telefonu, choć oczywiście jest to nadal płatność kartą Visa.
Warto podkreślić, że płatności Visa przy wykorzystaniu smartfona, smartwatcha lub tabletu są chronione tak samo jak każda inna transakcja kartą Visa. Po zapisaniu informacji o karcie w portfelu mobilnym na takim urządzeniu, Visa zastępuje je unikalnym ciągiem cyfr, tzw. tokenem. Token w płatnościach zastępuje dane karty, zamieniając je w skomplikowany szyfr. Każdy token jest unikatowy – niemożliwy do odczytania i wykorzystania przez oszustów.
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
[1] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.
[2] Ibidem.
[3] Badanie Visa CEE Mobile Payments Study 2022 objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar, metodą CAWI, w październiku 2022 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.
[4] Ibidem.
[5] Ibidem.