Polacy cenią innowacyjne marki
77% Polaków zwraca uwagę na innowacyjność kupując sprzęt
radiowo-telewizyjny - wynika z raportu "Marki RTV" On Board PR i
PBS DGA - wśród najbardziej innowacyjnych marek RTV umieszczając
Sony, Panasonic i Philips.
Jak wynika z badań przedstawionych w raporcie "Marki RTV", innowacyjność sprzętu radiowo-telewizyjnego to wymóg zdecydowanej większości nabywców w Polsce. Aż 77% osób deklaruje, że wybierając sprzęt RTV zwraca uwagę na innowacyjność, zastosowanie nowych rozwiązań.
Wśród marek, które Polacy uważają za najbardziej innowacyjne zdecydowanie wygrały: Sony (47% osób umieszcza ją na liście związanych z największą liczbą unowocześnień), Panasonic (40%) i Philips (36%).
- Percepcja marki jest pochodną wielu czynników - komentuje Tomasz Dziedzicz PBS DGA - nie tylko przekazów promocyjnych, ale też cech produktów i osobistych doświadczeń konsumentów.
- W marketingu istnieje prawo pierwszeństwa. Zasada jest prosta - jeśli ktoś ogłosi coś jako pierwszy, właśnie on będzie cieszyć się uznaniem. Podobnie jest z innowacyjnością. Komunikacja wprowadzania nowych rozwiązań jest kluczowym zagadnieniem dla budowania silnej marki - dodaje Norbert Kilen z On Board PR.
W badaniach przeprowadzonych przez PBS DGA i On Board PR zostały również wyłonione najbardziej rozpoznawalne marki RTV w Polsce. Pierwsze miejsce zajął Panasonic (85,6%), drugie - Philips (85,3%), trzecie - Sony (85,0%). Różnice są jednak minimalne, w praktyce wszystkie trzy marki mają podobną pozycję. Wśród męskiej części respondentów Panasonic zdecydowanie dystansuje konkurencję - znajomość tej marki przewyższa w tej grupie 90%. Z kolei wśród kobiet najbardziej rozpoznawalnym producentem sprzętu RTV jest Philips.
Stopień oczekiwania innowacyjności różni się w zależności od grupy społecznej. Szczególnie wrażliwi są na tym punkcie mężczyźni - 81% z nich deklaruje, że to dla nich istotne kryterium przy wyborze marki kupowanego urządzenia. Grupą dla której nowoczesność sprzętu stanowi wyjątkowo ważne kryterium wyboru są przedsiębiorcy i właściciele firm - aż 96% z nich oczekuje innowacyjności od sprzętu RTV.
Raport "Marki RTV" przedstawia też źródła informacji i opinii o sprzęcie RTV, które cenią Polacy. Przed podjęciem decyzji o zakupie Polacy najchętniej radzą się znajomych i rodziny (56% odpowiedzi). Na drugim miejscu cenią opinie sprzedawców (32%), a w dalszej kolejności informacje znalezione w internecie (24%).
- Pod tym względem branża RTV nie różni się wiele od innych sektorów gospodarki. Tutaj również istotnym elementem strategii komunikacji marek pozostaje sprzedawca, który swoją pozytywną, lub krytyczną opinią jest w stanie przekreślić wysiłki marketingowe silnej marki, jak i wspomóc zaufanie do marki mało znanej - komentuje Norbert Kilen z On Board PR.
Raport opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w styczniu 2009 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.