Polacy akceptują religię w szkołach
Większość Polaków (65%) akceptuje obecność religii w szkołach publicznych - wynika z najnowszego sondażu CBOS. Przeciwną opinię wyraża 32% ankietowanych, a 3% nie ma zdania.
Niemal we wszystkich grupach społecznych i demograficznych przeważa poparcie dla obecności religii w szkołach publicznych. Jedynie osoby niebiorące udziału w praktykach religijnych lub uczestniczące sporadycznie (kilka razy w roku), a także badani o lewicowych poglądach w większości wyrażają sprzeciw w tej kwestii - wynika z analiz CBOS.
Opinie na temat nauczania religii na wcześniejszym etapie edukacji, czyli w przedszkolach publicznych są bardziej podzielone. Blisko połowa ankietowanych (49%) nie popiera koncepcji nauczania tego przedmiotu w przedszkolach publicznych, aprobatę wyraża 44%, a 7% nie ma na ten temat zdania.
Z badań CBOS wynika, że stosunkowo najwięcej osób opowiadających się za lekcjami religii w przedszkolach jest wśród najmłodszych (w wieku 15-24 lata), uczniów i studentów oraz ankietowanych uczestniczących w praktykach religijnych co najmniej raz w tygodniu.
Większość respondentów (56%) wolałoby, aby ich dzieci w ramach zajęć szkolnych chodziły na religię. Tylko co szósty badany (16%) deklaruje, że wybrałby dla swych dzieci lekcje etyki. Jedna piąta (20%) chciałaby, aby ich dzieci uczęszczały zarówno na religię, jak i na etykę. Nieliczni (2%) nie wybraliby ani jednego, ani drugiego przedmiotu, a 6% nie potrafiło zająć stanowiska w tej sprawie.
55% badanych nie chce, by religia była oceniana
Z badań CBOS wynika także, że ponad połowa (55%) badanych uważa, że nauka religii nie powinna być "na stopień", przeciwną opinię wyraziło 38% ankietowanych, a 7% nie miało zdania na ten temat.
Więcej niż przeciętnie zwolenników wystawiania ocen z religii jest wśród najmłodszych badanych, szczególnie w wieku 15-17 lat (51%). Natomiast prawie dwie trzecie dorosłych (62%) sprzeciwia się włączaniu stopnia z religii do średniej ocen na koniec roku szkolnego.
Ponad połowa dorosłych (57%) nie popiera rozwiązania, w myśl którego uczniowie powinni mieć możliwość zdawania egzaminu z religii na maturze. Jedna trzecia zaś (35%, od ubiegłego roku wzrost o 7 punktów procentowych) przychylnie odnosi się do tego pomysłu, a 8% nie ma zdania w tej kwestii.
Zdecydowana większość Polaków (79%), podobnie jak rok temu, jest zdania, że religia powinna być na początku lub na końcu dnia nauki, tak aby osoby nieuczęszczające na nią nie musiały czekać na kolejne zajęcia. Tylko co dziewiąty (11%) nie widzi potrzeby wprowadzania takich rozwiązań, a 10% nie potrafiło wyrazić opinii w tej sprawie.
Według badań CBOS ponad połowa Polaków (58%) uważa, że na lekcjach religii powinno się przekazywać głównie wiedzę o różnych religiach i wierzeniach. Ponad jedna trzecia (36%) utrzymuje, że katechezy powinny dotyczyć przede wszystkim religii katolickiej, a 6% nie miało na ten temat zdania.
Sondaż CBOS został przeprowadzony w dniach 6-9 czerwca na 1167-osobowej reprezentatywnej próbie losowej Polaków mających 15 i więcej lat.