PolskaPodatki zrujnują czytelnictwo?

Podatki zrujnują czytelnictwo?

Proponowane przez rząd zmiany podatkowe,
dotyczące usług wydawniczych i drukarskich, mogą doprowadzić do
wzrostu cen prasy i książek, spadku czytelnictwa, a nawet upadku
wielu tytułów - poinformowali dziennikarzy
przedstawiciele izb wydawniczych, drukarskich i stowarzyszeń
twórczych.

11.12.2003 15:40

W Sejmie trwają obecnie prace nad zmianami w podatku VAT. Zastrzeżenia środowisk wydawniczych, drukarskich i twórczych budzą propozycje zwiększenia z 0 do 22% stawki VAT na usługi druku, z 7 do 22% stawki VAT na sprzedaż gazet i czasopism, z 7 do 22% stawki VAT na ogłoszenia drobne, a także opodatkowanie VAT-em umów zlecenia i umów o dzieło.

Czytelnik odczuje

"Kiedy te zmiany zostaną przyjęte, czeka nas zwiększenie kosztów, czyli obciążenie finansowe pracodawcy. Spowoduje to, że będzie musiał albo znaleźć nadzwyczajne oszczędności - a to w obecnej sytuacji rynkowej będzie trudne - albo musi to przenieść się na produkt finalny, czyli na cenę czasopisma bądź gazety. To odczuje czytelnik. Efektem tego będzie prawdopodobnie kolejny spadek sprzedaży prasy i spadek czytelnictwa" - powiedział prezes Izby Wydawców Prasy, Wiesław Podkański.

Podkański dodał, że działania oszczędnościowe wydawców mogą polegać również na poszukiwaniu możliwości tańszego druku, czyli oszczędzania na tym podatku. "Niewykluczone, że za chwilę rozkwitnie przemysł poligraficzny na Ukrainie czy Białorusi, bo wtedy import może okazać się bardziej opłacalny niż drukowanie w kraju" - zaznaczył Podkański.

Wydawców niepokoi to, że zmiany podatkowe są wprowadzane pod pretekstem dostosowania prawa krajowego do unormowań unijnych. Ich zdaniem w państwach Wspólnoty stosuje się środki ochrony rodzimego rynku prasowego i książkowego. Zwiększenie podatku VAT, według izb wydawniczych, może spowodować spadek sprzedaży gazet i czasopism o ok. 8-9% oraz doprowadzić do spadku czytelnictwa w granicach 4-5% rocznie.

Czego chcą wydawcy

Wydawcy chcą utrzymania dotychczasowej, czyli zerowej stawki VAT na usługi druku prasy i książek, a także utrzymania 7-proc. VAT na ogłoszenia drobne. Według Podkańskiego podwyższenie podatku na ogłoszenia drobne spowoduje upadek wielu lokalnych gazet, a także przyczyni się do tego, że ogłoszeniami oblepiane będą słupy i przystanki autobusowe.

Od 2000 r. systematycznie spada czytelnictwo prasy; sprzedaż gazet w ciągu ostatnich trzech lat zmniejszyła się o 17%, o 2% obniżyła się też dynamika przychodów z ogłoszeń prasowych - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. W tym czasie z rynku prasy zniknęły: "Życie", "Prawo i Gospodarka", "Ilustrowany Kurier Polski", "Wieczór Wybrzeża", "Ekspres Poznański" i "Wiadomości Dnia".

Czytelników coraz mniej

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa, przekazanych przez Izbę Wydawców Prasy, tylko 32% dorosłych Polaków czyta regularnie jakikolwiek dziennik. Przed 5 laty było to 39%. W krajach Unii Europejskiej wskaźnik ten kształtuje się na poziomie od powyżej 50% (Belgia, Francja) do ponad 70% (Niemcy, Holandia, Skandynawia).

Z danych udostępnionych podczas konferencji prasowej wynika, że w Wielkiej Brytanii jest zerowa stawka podatkowa dla dzienników, czasopism i książek; w Niemczech - 7%; we Francji po 2,1% stawki podatkowej dla dzienników i czasopism oraz 5,5% dla książek.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)