Plus nie może pobierać opłaty za monitorowanie stanu rozliczeń
UOKiK zakazał Polkomtelowi pobierania opłat za opóźnione płatności.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński zobowiązał spółkę Polkomtel do zaprzestania pobierania opłaty za monitorowanie stanu rozliczeń Jak ustalił Prezes UOKiK Polkomtel w przypadku zwłoki w uregulowaniu należności obciąża konsumenta stałą opłatą w wysokości 5 zł brutto. Zgodnie z informacjami zawartymi w cenniku spółki, jest ona pobierana jest za monitorowanie konta abonenta, co traktowane jest jako dodatkowa usługa.
Analizując sprawę, Prezes UOKiK uznał, że monitorowanie stanu należności klienta w przypadku opóźnienia z zapłatą, nie może być kwalifikowane jako usługa. Działanie takie nie wiąże się bowiem dla abonenta z żadną korzyścią. W opinii Urzędu pobieranie tego typu opłaty stanowi próbę przerzucenia na konsumenta niektórych kosztów działalności spółki. Polkomtel i tak musiałby dokonać weryfikacji płatności abonentów celem naliczenia odsetek czy podjęcia kroków windykacyjnych.
Ponadto pobieranie stałej opłaty w wysokości 5 zł brutto, niezależnej od faktycznej sumy zadłużenia, jest dla spółki znacznie bardziej korzystne niż naliczanie ustawowych odsetek za zwłokę w płatności i stanowi w tym wypadku gwarantowany przychód.
W toku prowadzonego przez Prezesa UOKiK postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółka zobowiązała się do zaprzestania stosowania kwestionowanej praktyki. Prezes Urzędu korzystając z możliwości, jakie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ustalił termin zaniechania pobierania powyższej opłaty na 1 stycznia 2006 roku.
Polkomtel w środowym komunikacie informuje: "Decyzja UOKiK potwierdziła jedynie istniejące już status quo i polegała na zaakceptowaniu planów Polkomtel związanych z zaprzestaniem usługi monitorowania stanu rozliczeń, w tym terminu 1 stycznia 2006 r., oraz harmonogramu prac związanego z zaprzestaniem jej świadczenia" - podał operator.
Zaznaczył, że wprowadzając kwestionowaną usługę "dochował należytej staranności przy wprowadzeniu usługi monitorowania stanu rozliczeń i spełnił wszelkie obowiązki ustawowe związane z wprowadzeniem nowej usługi".
Operator poinformował także, że UOKiK w swym rozstrzygnięciu nie stwierdził, iż opłata za usługę narusza zbiorowe interesy konsumentów, tylko "wyłącznie uznał, że jest uprawdopodobnione naruszanie tych interesów".
Decyzja Urzędu nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.