Pierwsze wrażenie na stronie najważniejsze
Użytkownicy internetu oceniają jakość strony w pierwszych ułamkach sekund - twierdzą naukowcy.
Badacze odkryli, że mózg podejmuje decyzje oglądając strony internetowe w zaledwie jednej dwudziestej sekundy.
Zaskoczenie było olbrzymie, bowiem podejrzewano, że proces formowania opinii trwa około 10 razy dłużej.
Badania, opublikowane w "Behaviour and Information Technology" sugerują także, że pierwsze wrażenie ma największy wpływ na późniejszy odbiór.
Zespół kanadyjskich naukowców pokazywał ochortnikom strony internetowe przez 50 milisekund. Mieli oni potem ocenić strony pod względem estetycznym.
Okazało się, że szybko uformowane konkluzje pokrywały się z opiniami wyrobionymi na temat stron po dłuższym zapoznaniu się z jej zawartością.
Gitte Lindgard z Carleton University w Ottawie przewodząca badaniom, powiedziała potem: "Moi koledzy nie wierzyli, że będzie w ogóle możliwe zobaczenie czegoś w czasie krótszym niż 500 milisekund"
Sądy są zaś wyrabiane niemal tak szybko, jak szybko oko potrafi zbierać informacje.
Badacze twierdzą także, że te najszybciej formowane wrażenie trwa z powodu tego, co psychologia nazywa "efektem halo".
Jeśli ludzie uważają, że strona wygląda dobrze, to to pozytywne wrażenie będzie rozszerzone na inne aspekty, jak choćby na zawartość strony.
Ponieważ zaś ludzie lubią mieć rację, będą wciaż używać strony, która wywarła na nich dobre pierwsze wrażenie, bo będzie to potwierdzać słuszność ich pierwszej decyzji.
G. Lindgard ostrzega: "Ponieważ pierwsze wrażenie jest najważniejsze, użytkownicy mogą uciec z waszej strony nawet mimo ciekawszej niż u konkurencji zawartości."