Pierwsza Dama chce rozruszać dzieci
Pierwsza Dama USA Michelle Obama oficjalnie rozpoczęła ogólnokrajową kampanię "Let's Move" (Ruszajmy się), której celem jest walka z otyłością amerykańskich dzieci.
- Jedno na troje dzieci cierpi na nadwagę lub jest otyłe, a na leczenie chorób wywołanych otyłością wydajemy 150 mld dolarów rocznie - powiedziała Michelle Obama w wywiadzie w programie "Good Morning America" telewizji ABC.
Program "Let's Move" ma promować zdrowy tryb życia wśród dzieci i ich rodziców, oparty na większej aktywności fizycznej i odpowiednim sposobie odżywiania, zalecanym przez dietetyków.
Jedną z propozycji jest wyeliminowanie ze sprzedaży w amerykańskich sklepikach szkolnych wysokokalorycznych produktów, takich jak słodzone napoje gazowane, słodycze czy chipsy, i zastąpienie ich zdrowymi odpowiednikami.
Pierwsza Dama USA wyraziła opinię, że sama inicjatywa rządu federalnego w walce z otyłością nie wystarczy. - Potrzebne jest tu zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron - dodała.
Prezydent Barack Obama podpisał memorandum w sprawie utworzenia pierwszej rządowej instytucji do walki z otyłością dzieci w USA. W jej skład wejdą przedstawiciele kilku ministerstw: rolnictwa, zdrowia i opieki społecznej oraz edukacji.
- To olbrzymia obietnica poprawy zdrowia naszych dzieci - powiedział prezydent, który wsparł kampanię walki z otyłością zainicjowaną przez żonę.
Obama planuje także przywrócenie ustawy o zdrowym dożywianiu dzieci w szkołach (Child Nutrition Act), w ramach której na ten cel przeznaczano by przez 10 lat miliard dolarów rocznie. Ustawa, dzięki której 31 mln dzieci skorzystało w szkołach z dofinansowanych przez państwo posiłków, wygasa z końcem września bieżącego roku.
Ważnym elementem walki z otyłością amerykańskich dzieci jest także stworzenie im odpowiednich warunków do większej aktywności fizycznej.
- Moje dzieci muszą się ruszać. Nie mogą siedzieć przed telewizorem - powiedziała Pierwsza Dama Ameryki, matka 11-letniej Malii i 8-letniej Sashy. - Musimy zachęcać je do uprawienia sportów - dodała.
Ogólnokrajową kampanię "Let's Move" poparło 40 największych producentów żywności, którzy już wprowadzili na amerykański rynek około 10 tys. produktów niskosłodzonych i o obniżonej zawartości tłuszczu.
Z ostatnich danych Ośrodka Zwalczania Chorób Zakaźnych (CDC) w Atlancie wynika, że 32% amerykańskich dzieci w wieku od 2 do 19 lat ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Wskaźniki te są jeszcze wyższe wśród czarnoskórych i dzieci pochodzenia latynoskiego.
Według najnowszych badań Amerykańskiego Stowarzyszenia Medycznego otyłość jest najpowszechniej występującym problemem zdrowotnym wieku dziecięcego, wraz z nią rośnie ryzyko wystąpienia wśród dzieci cukrzycy typu II, nadciśnienia tętniczego czy problemów ze snem.